Biblia a teológia

Koho si mám vziať? Spýtaj sa Boaza a Rút

Ak z knihy Rút paberkujeme len sladkú pieseň, ktorá sa spieva na svadbách, prehliadame veľmi potrebné a odvážne témy, ktoré narúšajú naše moderné vnímanie dvorenia a manželstva. Takéto témy môžu narušiť aj niektoré zaužívané kresťanské zvyky pri randení.

Naša súčasná kresťanská kultúra sa pravdepodobne nevzdá svojej predstavy a túžby po romantickej láske pred manželstvom, ale príbeh Rút ilustruje lepší spôsob, ako pristupovať k otázke: „Je to ten pravý? Je to tá pravá?“.

Príbeh dvoch vdov

V tejto ságe o dvoch vdovách a ich hľadaní živobytia je zakotvená samotná koncepcia manželstva, ktorú vidíme v ťažkej situácii nechránených žien a ich smelom úsilí o získanie zákonných práv. Ukazuje nám obraz ušľachtilej mužskosti a ženskosti, ktoré sú kľúčom k nájdeniu Božej vôle v manželskom partnerovi.

Noémi, ktorá prišla o manžela a dvoch synov v Moábe, zostala so svojimi moabskými nevestami. Keď sa pripravuje na návrat do Izraela, nalieha na ne, aby sa vrátili k svojim rodinám a našli si manželov medzi svojimi ľuďmi. Prosí izraelského Boha o požehnanie: „Nech je k vám Hospodin taký láskavý… Nech vám dopraje spokojný život.“ Čítaj: Nájdite si manžela a ukončite svoje trápenie ako vdovy. Rút však nasleduje Noémi, a tým prijíma Boha Izraela a odvracia sa od moabského boha.

Prichádzajú v rovnakom čase, ako začína žatva jačmeňa. Nie je to len šťastná náhoda. Hospodinov zákon a Hospodin zákona sa starajú o tieto vdovy. Hospodin nie je márnotratný. Jeho plán sa rozvíja už od smrti dvoch Noéminých synov. Keď sa Noémi dopočula, že „Hospodin navštívil svoj ľud“ s obilím, rozhodla sa odísť z Moábu a do Betlehema prišla v pravý čas.

Hľadanie toho, čo prináša manželstvo

Kniha Rút nie je návodom na to, ako si nájsť manžela. Napriek tomu má čo povedať o našej modernej predstave dvorenia.

Švagrovské manželstvo (Dt 25:5-16) hovorí, že brat zosnulého manžela si má vziať vdovu za manželku. Tento pre nás nepredstaviteľný zákon bol zákonom milosrdenstva, ktorý mal ochrániť a zabezpečiť vdovu, a ak bude plodná, aj pokračovanie rodu.

Rút nikdy nepoznala taký plán pre svoje blaho, ale povedala svokre: „Tvoj Boh bude mojím Bohom.“ Rút preukázala bezúhonnosť a podriadenosť tým, že sa riadila pokynmi svojej svokry v situácii, ktorá bola zvláštna a zároveň krásna.

Počas žatvy obilia ide Rút na polia, aby pre ne zozbierala úrodu. Text s obratnou iróniou uvádza, že Rút „náhodou“ príde na pole patriace Boazovi, bohatému statkárovi, ktorý je Noémin príbuzný z mužovej strany. Boaz medzitým prichádza z mesta, aby skontroloval svoje polia, na ktorých sa zbiera úroda. Rút mu padne do oka. „Čia je tá mladá žena?“ pýta sa. Dozvedá sa, že je to mladá vdova, ktorá sa vrátila s Noémi z Moábu. Boaz nepotrebuje viac informácií. Je slobodná a jej povesť sa už rozšírila po celom Betleheme a dostala sa až k nemu. Táto žena nebola len cudzinkou, ale nasledovníčkou izraelského Boha.

Počas žatvy Boaz chráni a stará sa o Rút a Noémi. Dokonca prikáže svojim sluhom, aby pre ňu zámerne povyťahovali trochu obilia (Rút 3:17). Boaz je pozorný, úctivý, džentlmen medzi džentlmenmi. Noémi medzitým spustí plán: odvoláva sa na švagrovský zákon.

Vykupiteľské manželstvo

Úroda jačmeňa je bezpečne pozbieraná. Boaz to oslávil hostinou a teraz spí neďaleko svojich drahocenných zásob, aby ich strážil. Vidíme obraz veľmi podobný svadobnej hostine a starostlivému manželovi – len nevesta chýba.

Noémi prikázala Rút, aby sa umyla, navoňala a obliekla si svoje najlepšie šaty. Ešte nie je vyvolená, ešte nie je zasnúbená, možno sa o tom ani neodváži snívať. Ale ak bude vyvolená, je pripravená ako nepoškvrnená nevesta. Noémine pokyny sa nám zdajú čoraz zvláštnejšie: „Odhrň mu z nôh prikrývku a ľahni si… on ti potom povie, čo máš urobiť.“

A tak ide tajne na humno, odkryje spiacemu Boazovi prikrývku z nôh a ľahne si. Ten sa uprostred noci prebudí a s prekvapením zistí, že pri jeho nohách leží žena. Je pri jeho nohách, nie po jeho boku. Nie je to návrh. „Rozprestri na svoju služobnicu okraj svojho plášťa,“ je Rútin signál, že je ochotná byť pod ochranu tohto muža prostredníctvom istoty, ktorú jej chce zabezpečiť Noémi (Rút 3:1) v podobe manželstva.

Manželstvo bez dvorenia

Iný bližší príbuzný sa však môže rozhodnúť Rút vykúpiť. Boaz, ktorý nevie, ako sa veci vyvinú, nie je v pozícii, aby sa o ňu uchádzal. Vyzeral by hlúpo, keby Rút „dvoril“ a potom si ju nechal prekĺznuť pomedzi prsty ako zrno. Boaz však získava Rút bez toho, aby jej dvoril. Už sa prejavil ako ochranca a živiteľ.

Rút hovorí o Boazovi: „Môj pane, kiežby som aj ďalej nachádzala u teba priazeň! Potešil si ma a prívetivo si sa zhováral so svojou služobnicou, hoci sa zatiaľ nemôžem rovnať ani jednej z nich.“ Boaz si získava Rút, bez toho, aby jej dvoril. Kde je tu láska? Boaz myslí na Rútine dobro, čo je skutočná láska: „Ale je ešte bližší príbuzný, než som ja… Ak ráno bude chcieť on uplatniť svoje príbuzenské právo, nech ho uplatní“ (Rút 3:12-13).

Je Boaz ľahostajný k vlastným vyhliadkam na šťastie? Jeho izraelská kultúra si vážila ženy a stavala okolo nich ochranný plot. Vedel, že ak si má Rút vážiť a rešpektovať, má sa obrazne i doslova držať ďalej. Ešte nebola jeho a možno nikdy nebude jeho. Ale Boaz bol čestný muž, ktorý, konfrontovaný so svojou povinnosťou, si ju do bodky splnil.

Boaz sa rozplýval nad Rút. Bol ohromený, že si „vybrala“ práve jeho (urobila to, pretože sa podriadila príkazu svojej svokry). Pozná jej vynikajúce vlastnosti a jej povesť. „Nebude mať pokoj,“ (Rút 3:18), kým situáciu nevyrieši.

Bližší príbuzný povie nie, keď zistí, že k Noéminmu majetku, ktorý by bol jeho, patrí aj manželka.

Boaz nestráca čas, zvolá 10 svedkov na právnu transakciu a oznámi, že získal Rút „za svoju manželku“ (Rút 4:10).

Príbeh Rút nie je disneyovkou. Neukazuje moderný, západný, romantizovaný pohľad na manželstvo, ale niečo oveľa dôležitejšie: ľudí, ktorí poslúchajú Boha a vidia jeho dobrý charakter, ktorý sa zjavuje prostredníctvom jeho ustanovenia pre nich v jeho zákone.

Aplikácia na dnes

Manželstvo Rút a Boaza je opísané stručne, ale slovami, ktoré majú váhu: „Boaz si teda vzal Rút, stala sa mu ženou a vošiel k nej“ (Rút 4:13). Text poznamenáva, že pri tomto zväzku boli svedkovia, ktorí mu dali svoje požehnanie. Rút a Boaz sa nerozhodli len spolu žiť, nezávisle od rodiny, spoločenstva alebo Božieho požehnania.

Príbeh Rút má múdru aplikáciu pre kresťanov v dnešnej dobe neskorších manželstiev a online zoznamiek, v dobe, keď si vyberáme alebo odmietame partnera na základe „chémie“.

Nevieme, či bol Boaz pekný alebo či bola Rút nádherná, či boli vážni alebo „zábavní“, ani čo radi robili vo voľnom čase. Poznáme ich charakter a ich Boha. Možno to stačí.

Tak ako u Rút, aj u súčasnej ženy je „pohotovostným plánom“ podriadenosť Bohu, nasledovanie jeho vôle pre ňu dnes, zajtra a pozajtra, bez ohľadu na „vyhliadky“. Ak o vás muž prejaví záujem, zistite z prvej ruky, akú má povesť. Hľadajte v ňom česť a bezúhonnosť a túžbu zabezpečiť a chrániť. Očakávajte na Hospodina.

Ako zbožní muži prejavia záujem o ženy? S maximálnou cťou, bezúhonnosťou a čistotou. Zistia, akú má povesť. Postupne a trpezlivo. Nie je tvoja, kým neuzatvoríte manželstvo s požehnaním Boha a jeho ľudu.

Potom ho spoločne prežívajte.

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition

Vivian Hyatt

je misionárkou organizácie Campus Crusade for Christ International (Cru), ktorá sa nedávno vrátila po 39 rokoch služby vo východnej Európe a Rusku. Spolu s manželom naďalej cestuje po východnej Európe a vyučuje tam. Majú päť dospelých detí a štyri vnúčatá a žijú v Daytone v štáte Ohio.

Vivian Hyatt tiež napísal

Tento autor zatiaľ nemá žiadne ďalšie články