Umelá inteligencia je všadeprítomná a vyvíja sa nepredvídateľným tempom. Medzi apokalyptickými predpoveďami o konci sveta a „utopickými“ víziami sveta bez práce sa verní pastori rôzneho veku, darov a denominácií zamýšľajú nad tým, čo to znamená pre pastoračný život a službu.
Mnohí sa zasadzujú za to, aby duchovní začlenili umelú inteligenciu do cirkevnej práce. Niektorí už začali. Podľa výskumu spoločnosti Barna z roku 2024 majú americkí pastori rôznu mieru komfortu pri používaní umelej inteligencie v závislosti od úlohy: grafický dizajn (88 percent), marketing (78 percent), komunikácia (58 percent), výskum kázní (43 percent), tvorba študijných materiálov (39 percent) a písanie kázní (12 percent), ako aj ďalšie úlohy.
Nespočetné množstvo kresťanských spoločností už tieto služby ponúkajú. Napríklad Logos Sermon Assistant sľubuje revolúciu v príprave kázní, zatiaľ čo Subsplash’s Pulpit AI „rozšíri váš vplyv aj mimo nedeľu“ tým, že vaše kázne skráti pre sociálne siete.
Tieto typy služieb – pre zaneprázdnených a vyčerpaných pastorov – sľubujú odbremenenie od zbytočnej záťaže a úsporu času, ktorý môžete venovať iným veciam. Len začíname vidieť tlak, ktorému budú pastori čeliť, aby začlenili AI do všetkých oblastí cirkevného života.
V určitých ohľadoch môže byť a bude AI úžasná: vedecké objavy, medicínske zázraky a preklad starovekých zvitkov. Ale ako by sme mali uvažovať o používaní umelej inteligencie v každodennej práci pastora? Plagiátorstvo kázní nie je jedinou etickou otázkou. A čo cirkevní vodcovia, ktorí používajú umelú inteligenciu na rozdelenie série kázní alebo na vytvorenie kurikula pre službu deťom? Alebo používajú umelú inteligenciu na vytvorenie diskusných otázok pre malé skupiny? Vytvárajú program stretnutia starších a zaznamenávajú zápisnice z toho, čo sa udialo? Navrhujú nové logo cirkvi? Sumarizujú články alebo knihy namiesto toho, aby strávili veľa času ich čítaním?
Ak ste pastor alebo cirkevný vodca a uvažujete o možných spôsoboch využitia umelej inteligencie v službe, tu sú štyri otázky, ktoré by ste si mali položiť.
1. Aké sú Božie dané zodpovednosti pastorálneho úradu?
Skôr ako zveríte pastorálne zodpovednosti ChatGPT, zvážte povahu svojho poslania ako pastiera Kristovej cirkvi. Don Carson a John Woodbridge výstižne opisujú, ako mnohí pastori vnímajú svoju pracovnú náplň: „Od moderného pastora v Amerike sa očakáva, že bude kazateľom, poradcom, správcom, PR guru, fundraiserom a oporou… [a] účtovníkom, údržbárom, evanjelistom, expertom na malé skupiny, vynikajúcim predsedom výborov, tímovým hráčom a transparentným vodcom.“
Hoci všetky tieto kvalifikácie vnímame ako potrebné, väčšina z nich nie je biblická ani realistická. Aj pre toho najtalentovanejšieho pastora je to príliš veľa. Zúfalá túžba po pomoci je pochopiteľná. Ale či chatbot môže pomáhať pri pastorálnych úlohách, nie je to isté ako otázka, či by mal. Pastorálna služba je osobná – delegovaná na vás, podpastiera, hlavným Pastierom.
V Skutkoch 6 apoštoli povolali diakonov (diakonos, „sluha“), aby uspokojili rastúce potreby rannej cirkvi, ale apoštoli zostali povolaní venovať sa „modlitbe a službe Slova“ (Sk 6:4). Túto úlohu nemohli delegovať. Diakonát – cirkevný úrad so špecifickými funkciami – má rovnaké morálne a duchovné požiadavky ako pastorát a zdravie starovekej cirkvi záviselo od oboch. To isté platí aj dnes.
Používate umelú inteligenciu na outsourcing alebo nahradenie funkcií jednej z cirkevných služieb?
2. Aký druh pastorálnej formácie prebieha?
Často zanedbávanou dimenziou duchovnej formácie je formácia samotného pastiera. Pastori sú príkladom pre celé Božie stádo, v dobrom aj v zlom. Boh sa nezaujíma len o výsledky (t. j. skvelé kázanie), ale aj o prostriedky. Tvoj zápas s textom Písma, keď študuješ komentáre a modlíš sa, ako ho aplikovať na svojich veriacich, nie je problém, ktorý treba prekonať. Je to jadro formácie pastora.
Pokušenie umelej inteligencie pramení z jej nešpecifikovanej užitočnosti. Nástroj (napr. skrutkovač) má definované a obmedzené použitie, ale umelá všeobecná inteligencia (AGI) – na ktorej pracuje mnoho technologických spoločností – sľubuje, že dokáže robiť čokoľvek a všetko s inteligenciou na úrovni človeka. Tam ešte nie sme. No už teraz vidíme náznaky prístupu AGI, keď chatboty reagujú na neobmedzené množstvo podnetov a sľubujú beznámahovú moc.
Ako vás formuje digitálna technológia? Pomáha alebo bráni vašej závislosti na Kristovi v službe?
3. Podkopáva používanie umelej inteligencie autoritu pastora a dôveryhodnosť cirkvi?
Dnešní kresťania môžu byť v pokušení získavať biblické vyučovanie nie z miestnej cirkvi, ale od kresťanských „influencerov“ a z livestreamov slávnych pastorov. Pre priemerného veriaceho je dosť ťažké oceniť priemerné kázanie naživo, keď môže počúvať lepšieho kazateľa v dvojnásobnej rýchlosti z pohodlia domova. Budú ľudia viac alebo menej motivovaní chodiť do cirkvi, keď zistia, že ich pastor používa Grok na „spoluprácu“ na kázaní týždňa?
Pokušenie plagiátorstva umelej inteligencie, aj keď nie je pôvodným zámerom, by mohlo tiež vytvoriť škandál, ktorý poškodí reputáciu cirkvi. Je náročné rozlíšiť medzi spoluprácou a plagiátorstvom. Akonáhle bude umelá inteligencia vynikajúcim výskumníkom (v súčasnosti ním nie je), stále to bude z etického hľadiska citlivá otázka. Pastor, „dávaj pozor na seba a na učenie“ (1Tim 4:16). Nemusíš byť technofóbom, ale musíš byť „bezúhonný“ (1Tim 3:2).
4. Aký precedens sa vytvára pre budúcu generáciu pastorov?
Pri tomto tempe bude dnešná umelá inteligencia o 15, 10 alebo dokonca 5 rokov pôsobiť archaicky. Ak pastori prijmú „umelú službu“ teraz, kým je generatívna umelá inteligencia ešte tak obmedzená, vytvorí to precedens, ktorým sa bude riadiť budúca generácia – keď umelá inteligencia sľúbi, že ešte viac odľahčí „bremeno“ pastorálnej služby. Wendell Berry kedysi poznamenal: „Vždy sa predpokladá, že najprv môžeme démonov vypustiť na slobodu a potom sa nejako stať dosť múdrymi, aby sme ich ovládli.“ Príliš často to znamená, že nasledujúca generácia má za úlohu pokúsiť sa démonov vrátiť späť do Pandorinej skrinky. Pastori by mali zvážiť, čo znamená „dobre dokončiť“, nielen vo veku umelej inteligencie, ale aj v čase nedostatku pastorov a morálnej krízy v cirkvi.
Keď kladiete ruky na čerstvo vymenovaného pastiera, aké zbytočné bremená mu kladiete na plecia? To, že pastori sú „schopní učiť“ (1Tim 3:2), má oveľa menej spoločné s rétorickými schopnosťami ako s múdrosťou a odvahou hlásať a brániť zdravú doktrínu. Múdry a skúsený pastor si môže zachovať schopnosť učiť, pričom časť rutinných prác spojených s prípravou kázní zverí ChatGPT. Ale čo generácia, ktorá prechádza seminárom s predpokladom, že je to pre pastorov v poriadku? Budú sa namáhať memorovať Písmo, zdokonaľovať sa v biblických jazykoch a študovať ortodoxnú doktrínu a prax?
Prečítaj si Oration 2 od Gregora z Nazianzu alebo Pastoračné pravidlá od Gregora Veľkého. Ešte lepšie bude, keď sa zamyslíš nad kvalifikačnými požiadavkami na starších v Títovi 1 a 1. Timotejovi 3 a potom ich porovnáš s kvalifikačnými požiadavkami zborov, ktoré hľadajú pastora. Kým Písmo a cirkevná tradícia kladú dôraz na duchovnú a morálnu zrelosť pastorov, my sme kvalifikačné požiadavky na pastorov v týchto oblastiach uvoľnili tak, že sú na nepoznanie; tam, kde Písmo mlčí o podnikateľských schopnostiach „samostatného zakladateľa“ alebo o energických a extrovertných osobnostiach, sme vytvorili kvalifikačné požiadavky, ktoré vyhovujú našim pragmatickým účelom.
Nedávno mi profesor seminára povedal, že polovica triedy bez výčitiek priznala, že používa chatboty na brainstorming, výskum alebo písanie. Budú mať schopnosť zapojiť sa do hlbokého teologického a morálneho uvažovania založeného na Písme a tradícii? Chatboty určite áno, ale budeme mať kvalifikovaných ľudí, ktorí majú schopnosť učiť zdravú doktrínu bez umelého výskumného asistenta?
Digitálna technológia už má smrtiaci vplyv na túto generáciu. Pastori však môžu ísť príkladom v odolávaní formám technológie, ktoré nás izolujú, dehumanizujú a tlačia nás skôr k nečestnosti ako k cnosti. Táto kultúrna situácia vyžaduje pastorálnu múdrosť – nie optimizmus alebo pesimizmus, ale starú dobrú opatrnosť.
Kde vedie pastier, tam ho ovce nasledujú. Ktorou cestou ich povedieš?
Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition


