Biblia a teológia

100 faziet diamantu Ježiša Krista: Časť 2

V liste Efezskej cirkvi Pavol hovorí o privilégiu ohlasovať „nepreniknuteľné Kristovo bohatstvo“ (Ef 3:8). Prečo nepreniknuteľné? Pretože on – a my – by sme mohli pokračovať ďalej a ďalej.

Na začiatok uvádzam 100 faziet diamantu Ježiša Krista. Tieto pravdy sú dobrou správou pre každého, kto urobil pokánie a uveril v neho. 

Tu si prečítate prvú časť článku.


    1. Občas sa stiahol, aby sa modlil a bol sám. Spoločenstvo s Otcom je dôležitejšie ako spánok. A Ježiš svojím dielom na kríži otvoril dvere pre toto spoločenstvo dokorán.
    2. Jeho oslnivá nádhera jedného dňa čoskoro spôsobí, že každá zatvrdená hollywoodska hviezda a najslávenejší športovec z ESPN, každý prezident a premiér budú vyzerať hlúpo a malicherne – keď sláva prehliadaných, obyčajných kresťanov prepukne v celej kráse, aby ju videl celý vesmír.
    3. Jeho smrť a vzkriesenie znamenajú, že ak mu dôverujem, som ospravedlnený. Len vierou som odetý do dokonalej spravodlivosti samotného Ježiša. On berie na seba všetky moje hriechy a dáva mi celú svoju spravodlivosť, ktorá mi nikdy nebude odňatá.
    4. On ma nielen ospravedlňuje, ale aj zmieruje s Bohom. Je mi daný stav priateľstva, obnoveného vzťahu, čisto z jeho milostivej vôle.
    5. On sa stará nielen o moje ospravedlnenie a zmierenie, ale aj o moje prijatie. Oslobodzujúci rozsudok. Obnovené priateľstvo. Rodinné dedičstvo a láska.
    6. Jeho milosť je mimo mňa aj vo mne. Zadarmo udelená spravodlivosť – milosť, skrze Syna, je mi pripísaná zvonku; zadarmo daná zbožnosť – milosť, skrze Ducha, pôsobí vo mne zvnútra.
    7. Zároveň nám nedáva ani tak milosť, ako skôr seba samého. On je milosť. On je život, svetlo, vitalita, po ktorej zúfalo, ba až strašidelne túžime.
    8. On sa nebráni chaotickým, komplikovaným zlyhaniam. On má odpor k chaotickým, komplikovaným zlyhaniam, ktoré popierajú, že sú chaotickými, komplikovanými zlyhaniami.
    9. Našiel ťa. Našiel mňa. Ako mi povedal jeden mentor: „Pamätaj si, Dane, že už si bol objavený.“ To je pravda. Už nikdy si nás nemusí všimnúť nikto iný. Ak máme jeho pozornosť, nepotrebujeme pozornosť nikoho iného.
    10. Keď náboženskí vodcovia „videli Petrovu a Jánovu odvahu,… spoznávali, že sú to tí, čo boli s Ježišom“ (Sk 4:13). Už samotné trávenie času s Ježišom Kristom vytvára odvahu, jas, rozlišovaciu črtu viditeľnú pre ostatných.
    11. Jeho príchod do tohto chorého sveta znamená, že slovami Samwise Gamgeeho, všetko smutné sa stane nepravdou.
    12. Nebolo na ňom nič fyzicky príťažlivé (Iz 53:2). Nikdy by sa neobjavil na obálke časopisu GQ. Prišiel ako normálny človek, aby potešil normálnych ľudí.
    13. Tento normálny človek bol bez hriechu, ale bol to bezhriešny človek, nie bezhriešny nadčlovek. Zobudil sa s hlavou v posteli. Prešiel pubertou. Možno chrápal. Nie je to Zeus.
    14. Vziať na seba našu ľudskosť znamenalo vziať na seba všetky naše ľudské obmedzenia (okrem hriechu). Má špecifický odtlačok prsta. Určitú krvnú skupinu.
    15. Keď hovoríme o jeho krvi – vypustil ju všetku, keď sa dusil na smrť, nahý, na rímskom kríži, keď ja som bol zločincom, ktorý si to zaslúžil. To bolo od neho určite pekné.
    16. Neprišiel predniesť motivačný príhovor. Nie je to obyčajný tréner. Prišiel, aby namiesto nás urobil to, k čomu sa nás, nemožne nemotivovaných ľudí, snaží prinútiť každá motivačná reč.
    17. Jeho rodina si často myslela, že je blázon (Mk 3:21; Jn 7:5). Možno si aj tvoja rodina myslí, že si blázon. On si to nemyslí. On si ťa váži (Ef 5:29).
    18. Nielenže si ťa váži, ale ťa aj živí (Ef 5:29). V každej chvíli do teba vlieva život prostredníctvom Ducha – udržiava ťa, zachováva ťa, chráni ťa.
    19. Vie, aké to je byť sám, smädný, hladný, nenávidený, odmietnutý, vysmievaný, zahanbený, opustený, prebodnutý, mučený, zabitý. Tvoja bolesť mu nie je cudzia.
    20. V najhoršej hodine jeho pozemského života ho opustili priatelia, aby sme my mohli mať jeho, keď nás opustia naši priatelia.
    21. Jeho milosrdenstvo nemá konca. Môžeme kopať a kopať a kopať svojou lopatou hriechu. Ale bez ohľadu na to, ako hlboko sa dostaneme, nikdy nedosiahneme dno jeho milosrdenstva.
    22. Nikdy nemôžeme predbehnúť jeho lásku, rovnako ako nemôžeme predbehnúť svoj tieň. Bez ohľadu na to, ako rýchlo Wile E. Coyote bežal, Road Runner bežal jednoducho rýchlejšie. „Áno, dobrota a milosť budú ma sprevádzať po všetky dni môjho života“ (Ž 23:6). Ježiš je tá dobrota a milosť.
    23. Keď premýšľame o Žalme 23, tento žalm hovorí, že Pán je Pastier, ktorý nás privádza na zelené pastviny. Ježiš povedal: „Ja som dobrý pastier“ (Jn 10:11). Vďaka Ježišovi prichádzame na zelené pastviny. On nás vedie popri tichých vodách. On obnovuje našu dušu – našu unavenú, skľúčenú dušu.
    24. A nielen Žalm 23, pretože Ježiš je naplnením každého žalmu (Lk 24:44). Každú agóniu, úzkosť, osamelosť – celú škálu ľudských bolestí vyjadrených v Žalmoch – zakúsil hlbšie ako my a teraz nás nesie, keď tieto bolesti prežívame. A vina a hriechy, ktoré sa vyznávajú v Žalmoch, Ježiš nikdy osobne nezažil, ale za všetky niesol trest na tom kríži. Celý Žaltár je šípkou ukazujúcou na Ježiša.
    25. On ťa nikdy nepochopí zle. Nikdy nesprávne neposudzuje tvoje pohnútky. On ťa pozná lepšie, než ty sám seba.
    26. Má ťa rád. Nie len miluje – má rád. To nie je kompromis hĺbky našej úbohej hriešnosti. Nech už „priateľ“ znamená čokoľvek iné, neznamená to aspoň toto?
    27. On nielen učí, nielen zachraňuje a nielen sa priatelí – on nás privádza do jednoty so sebou samým. Nemôžeme sa k nemu dostať bližšie. My sme mu teraz bližšie, ako bol Ján, keď sa fyzicky opieral o Ježiša (Jn 13:23).
    28. A toto zjednotenie nemôže byť ohrozené ani pokračujúcimi zlyhaniami. Bol to Boh, nie ja, kto ma s ním spojil. Je to Boh, nie ja, kto jediný je schopný ma od neho oddeliť. A pretože spravodlivosti bolo učinené zadosť, Boh to nikdy neurobí. Ježiš by musel byť stiahnutý z neba a vložený späť do hrobu, aby ma od neho oddelil.
    29. Tí, ktorí sú s ním zjednotení, majú zasľúbenie, že akúkoľvek temnotu alebo peklo zažijeme kvôli našej vernosti Kristovi v tomto živote, v takej miere sa budeme tešiť z nádhery a žiary v budúcom (Rim 8:17-18). Všetka strašná porušenosť, ktorá zamoruje všetko – každý vzťah, každý rozhovor, každú rodinu, každý e-mail, každú prácu, každú dovolenku – bude jedného dňa obrátená.
    30. On ma opäť robí človekom. Neprišiel z nás urobiť superduchovnú bytosť, ktorá sa len modlí a chváli v netelesnom stave. Na to má anjelov. Prišiel, aby mi vrátil ľudskosť. Nie je sklamaný z toho, že potrebujem spánok, jedlo a kúpeľňu. On zažil všetky tie isté veci.
    31. On nevnáša bolesť do môjho života, aby ma chladne potrestal, ale aby mi milostivo pomohol. Prináša bolesť, aby odstránil statickosť v mojom spoločenstve s ním.
    32. Keď som bez modlitby, on nie je. Prihovára sa za mňa. Ako povedal Robert Murray M’Cheyne: „Keby som počul Krista, ako sa za mňa modlí vo vedľajšej miestnosti, nebál by som sa milióna nepriateľov.“
    33. A jeho modlitby sú vypočuté. Keďže v Getsemani zostala jeho modlitba bez odpovede („Nech ma minie tento kalich“), každá jeho modlitba, ktorú teraz prednesie za mňa, je vypočutá.

Zoznam pokračuje v časti 3 článku.

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition

Dane Ortlund

slúži ako hlavný kazateľ cirkevného zboru Naperville Presbyterian Church v Naperville, Illinois. Je autorom kníh Gentle and Lowly: The Heart of Christ for Sinners and Sufferers a Deeper: Real Change for Real Sinners. Dane a jeho manželka Stacey majú päť detí.