Nezaradené

20. november

Keď vojaci Ježiša ukrižovali, vzali jeho vrchné rúcho a rozdelili ho na štyri časti, každému vojakovi jednu. Vzali aj jeho spodný odev, ktorý však bol nezošívaný, ale odhora nadol vcelku utkaný. Preto si medzi sebou povedali: Netrhajme ho, ale žrebujme oň, čí bude. Tým sa naplnilo Písmo: Rozdelili si moje rúcho a o môj odev hodili žreb… Potom, keďže Ježiš vedel, že je už všetko dokonané, povedal, aby sa splnilo Písmo: Som smädný. Bola tam nádoba plná octu. Nastokli teda špongiu nasiaknutú octom na yzopovú palicu a podali mu ju k ústam… Pretože bol prípravný deň, Židia požiadali Piláta, aby dal ukrižovaným polámať kosti a sňať ich, aby ich telá nezostali na kríži v sobotu, lebo na tú sobotu pripadal veľký sviatok. Prišli teda vojaci a polámali nohy prvému i druhému, čo boli s ním ukrižovaní. Keď však prišli k Ježišovi a videli, že je už mŕtvy, nepolámali mu nohy, ale jeden z vojakov mu prebodol kopijou bok, odkiaľ vyšla krv a voda… Stalo sa to preto, aby sa splnilo Písmo: Kosť mu nebude zlámaná. A zase inde Písmo hovorí: Uvidia, koho prebodli.

Ján 19: 23-24, 28-30, 31-37

Tri obrazy spod kríža, tri krátke scény z Ježišovho ukrižovania. Delenie rúcha, podaný ocot a miesto zlámania kostí prebodnutý bok. Prečo ich Ján zapísal? Pretože v nich sa plnia predpovede Písma o Ježišovi. Preto majú pre evanjelistu taký význam. Slúžia ako nemí svedkovia, ako dôkaz, že tu sa odohráva niečo mimoriadne. Ten, ktorý visí na kríži, už nemôže o sebe vydať svedectvo. Visí tu bezmocne, zdanlivo vydaný napospas zlobe a moci sveta. Nemôže o sebe poskytnúť žiaden dôkaz, že je Boží Syn a Vykupiteľ sveta.

Ale čo nemôže On, môže za Neho urobiť Písmo. Tieto tri scény sú ako tri prsty, ktorými Písmo ukazuje na Ukrižovaného. Trojnásobné naplnenie Písma prezrádza, že v tejto chvíli sa na kríži neplní plán Židov a pohanov, ale iný, Boží plán. Že všetky nitky sa zbiehajú v skrytej ruke Boha, ktorý vydal svojho Syna na smrť. A to, čo vyzerá ako bezmocnosť Ježiša voči moci sveta, je v skutočnosti poslušnosťou Syna Otcovi, ktorého plán sa práve v tejto chvíli predivne napĺňa. O tom svedčí i Písmo, ktoré Ján cituje. Ježišova smrť na kríži nie je len justičná vražda. Nie je len výsledkom ľudskej zloby, ale najmä Božej lásky k človeku. K tebe i ku mne.

Pane, ďakujeme za svedectvo Písma, ktoré práve v hodine tvojej smrti vydáva o Tebe vzácne svedectvo.


Každodenné zamyslenia sú prevzaté z publikácie AKO BOLO NA POČIATKU – úvahy na každý deň vydanej v roku 2021.

Ak by ste si chceli zakúpiť tlačenú knihu (10,- €) zamyslení, kontaktujte nás emailom.

Rastislav Betina

je kazateľ a teológ, ktorý miluje a nasleduje Pána Ježiša Krista. Štúdiu a vyučovaniu jeho Slova zasvätil celý svoj život. Jeho poslucháči, alebo čitatelia jeho výkladov proroka Jonáša, Apokalypsy, či knihy Genezis vedia, že ich prednášal a písal učeň Slova (Biblie) a majster slova (komunikácie). K rovnakej vášni Rasťo každoročne povzbudzuje aj ostatných ohlasovateľov Slova na Seminároch o zvestovaní Písma.

Rastislav Betina tiež napísal