Nezaradené

27. júl

Článok patrí do série každodenných zamyslení nad knihou Exodus s názvom Do zeme zasľúbenia.

Všetok ľud si postŕhal z uší zlaté náušnice a priniesli ich Áronovi. On to od nich vzal, zhotovil formu a ulial podobu teľaťa. Oni povedali: To sú tvoji bohovia, Izrael, ktorí ťa vyviedli z Egypta.

Exodus 32:3 – 4

On to od nich vzal… a ulial podobu teľaťa. Mnohé modly majú umelecké stvárnenie. Prečo však Áron vytvorí práve podobu teľaťa? Odkiaľ berie inšpiráciu k vyrobeniu tejto modly? Mučeník Štefan vo svojej reči hovorí odkiaľ: Naši otcovia ho (Mojžiša) zavrhli a ich srdcia sa obrátili k Egyptu. Áronovi povedali: Urob nám bohov, ktorí pôjdu pred nami… (Sk 7:39-40). Egypt so svojím uctievaním boha býka Apisa sa stane inšpiráciou pre Árona. Pohanský boh sa stane vzorom pre modlu, ktorej sa bude Boží ľud klaňať!

Pohanské národy čerpali inšpiráciu pre svoje modlárstvo zo stvoreného sveta: Slávu nepominuteľného Boha zamenili za zobrazenú podobu pominuteľného človeka, vtákov, štvornožcov a plazov (Rim 1:23). Miesto Stvoriteľa uctievali stvorenie. To je podstata pohanskej modloslužby. Tej dávnej i tej súčasnej. V nej ide o prestúpenie prvého prikázania: Nebudeš mať iných bohov okrem mňa (Ex 20:3)! Ale modloslužba má nielen bezbožnú, ale aj zbožnú podobu. Tej sa dopúšťame vtedy, keď pravého Boha uctievame nepravým spôsobom. Teda prostredníctvom obrazov, sôch a iných predmetov. To je porušenie druhého Božieho prikázania, ktoré hovorí: Neurobíš si modlu ani nijakú podobu toho, čo je hore na nebi, dolu na zemi alebo vo vode pod zemou! Nebudeš sa im klaňať ani im slúžiť… (Ex 20:4-5).

V prípade zlatého teľaťa ide o tento druh modloslužby: Oni povedali: To sú tvoji bohovia, Izrael, ktorí ťa vyviedli z Egypta. Teľa nemalo znázorňovať iného boha, ale malo byť viditeľným symbolom neviditeľného Boha, ktorý ľud vyviedol z Egypta. Toto je prestúpenie druhého prikázania. Pritom naše modly môžu mať nielen materiálnu, ale aj mentálnu podobu. Sú to naše vlastné predstavy o Bohu, ktoré si vytvárame v mysli. V nej si tvoríme Boha na svoj obraz. A tomuto mentálnemu obrazu sa klaniame. Ale ako smilstvo je hriech tela, tak aj modloslužba je hriech intelektu, mysle. A hriech mysle je práve tak hriechom ako hriech tela. Nemám právo robiť si so svojím telom, čo chcem. Práve tak nemám právo vytvárať si svoje vlastné predstavy o Bohu. Alebo prijať falošné predstavy Boha. Nemám právo na svoj vlastný názor na Boha. Lebo kresťanstvo je zjavené náboženstvo. V Biblii máme zjavené, v akého Boha máme veriť. A akého Boha máme uctievať. Takého, akým sa nám zjavil On sám. Ako dobre, že tak urobil!

Pane, ďakujeme, že nie sme odkázaní na naše vlastné predstavy o Tebe!


Každodenné zamyslenia sú prevzaté z publikácie DO ZEME ZASĽÚBENIA – úvahy na každý deň.

Ak by ste si chceli zakúpiť tlačenú knihu (10,- €) zamyslení, kontaktujte nás emailom.

Rastislav Betina

je kazateľ a teológ, ktorý miluje a nasleduje Pána Ježiša Krista. Štúdiu a vyučovaniu jeho Slova zasvätil celý svoj život. Jeho poslucháči, alebo čitatelia jeho výkladov proroka Jonáša, Apokalypsy, či knihy Genezis vedia, že ich prednášal a písal učeň Slova (Biblie) a majster slova (komunikácie). K rovnakej vášni Rasťo každoročne povzbudzuje aj ostatných ohlasovateľov Slova na Seminároch o zvestovaní Písma.

Rastislav Betina tiež napísal