Cirkev a služba

Ako plánujeme, aby evanjelium formovalo naše zhromaždenie

Poznámka redaktora: Toto je druhý zo série štyroch článkov o usporiadaní bohoslužobného zhromaždenia. Tu si môžete prečítať prvú a druhú časť.

V tejto sérii sme sa posúvame od pevného a trvalého k flexibilnejšiemu. Každý zbor by mal spievať a kázať Slovo. Zbory však na to môžu ísť rôzne. Poznám zbory, v ktorých si zbor vyberá piesne na mieste. My to tak nerobíme, ale je to jeden zo spôsobov.

V tomto príspevku načrtnem, ako dizajnujeme naše bohoslužby. Je tu päť častí materiálu, ktoré nasledujú chronologicky tak, ako sa zvyčajne odohrávajú. Tieto aspekty návrhu bohoslužieb sa však často prelínajú. Máme vzorec, ktorý nám pomáha dobre spolupracovať, ale nechceme byť šablónovití.

Zameranie bohoslužby

Najdôslednejšou a neoddiskutovateľnou súčasťou našej bohoslužby je kázané Slovo. Kázanie je hlavným spôsobom, ktorým Kristus prostredníctvom svojho Ducha zachraňuje a udržiava cirkev. Kázanie definuje evanjelium, a teda aj cirkev. Z týchto dôvodov je kázanie štrukturálnym vrcholom a tematickým centrom každej bohoslužby. Všetko ostatné k nemu vedie a vyplýva z neho.

Každé nedeľné zhromaždenie má dve témy založené na zvestovanom Slove: tému zjavenia a odpovede. Prvá zameriava našu pozornosť na niektorý aspekt Božej slávy a milosti. Druhá zameriava našu odpoveď spôsobom primeraným tomu, čo Boh zjavil.

Tu je niekoľko otázok, ktoré kladieme, aby sme do bohoslužby vniesli pozornosť:

  • Je v texte tohto týždňa, v texte minulého týždňa alebo v sérii textov nejaká doktrinálna téma (alebo s ňou súvisiaca), ktorá by bola obzvlášť užitočná pre toto nedeľné zhromaždenie, so zreteľom na celkové vyučovanie?
  • Je v knihe alebo v texte kázania ponúknutá prirodzená biblická odpoveď, z ktorej by sme mohli čerpať pre túto bohoslužbu?
  • Ako tieto témy zjavenia a odpovede súvisia s tematickým dôrazom kázne? (posilnenie, doplnenie, kontrast atď.)

Zhromažďovanie textov

Pri zhromažďovaní piesní a čítaní nám pomáha niekoľko nástrojov. Prvým je katalóg piesní obsahujúci približne 160 piesní, ktoré spievame ako zbor. Sú to piesne, ktorých texty sú podľa nášho úsudku obzvlášť dobré a ktorých melódie sú obzvlášť spievateľné. Sú to tiež piesne, ktoré môžeme dokonale hudobne doprevádzať a zároveň sa v nich môžeme zlepšovať. Máme piesne, ktoré nám pomáhajú učiť sa a spievať takmer každú pravdu, ktorej veríme. Máme piesne napísané na to, aby nás vyzývali k oslave Boha, aby nás viedli k vyznaniu a k modlitbe Slova. Každú pieseň v katalógu označujeme, aby sme mohli nájsť tie najlepšie piesne na každú nedeľu. Druhým nástrojom, ktorý používame, je liturgický zápisník plný Písma a čítaní. Niektoré z nich sú pripravené doma, ale mnohé z nich sú prevzaté z rôznych zdrojov.

Pri zhromažďovaní nášho materiálu sa chceme vyhnúť dvom priekopám. Chceme sa vyhnúť priekope nesúdržnosti, keď medzi piesňami nie je žiadny tematický vzťah. Na druhej strane je naším prístupom vyhnúť sa bohoslužbe, ktorá je príliš „o tom istom“. Nikto by nemal po skončení bohoslužby pomyslieť: „Páni, práve sme spievali niekoľko piesní o tom, že Kristus je ‚skala‘. Skôr chceme v dôsledku kumulatívneho účinku rozvrhnutia bohoslužieb spoločne vyhlásiť: „Ježiš Kristus je naša skala!“

Tu je niekoľko otázok, ktoré si kladieme po výbere našich tém:

  • Aké piesne, čítania alebo modlitby nám okamžite napadnú? Ako by mohli poslúžiť nasledujúcim prvkom: pozvanie, chvála, vyznanie, uistenie, osvietenie a odpoveď? Pri hlbšom zamyslení, aké ďalšie piesne, čítania alebo modlitby by mohli slúžiť týmto prvkom? Je v našom katalógu pieseň alebo čítanie, ktoré sú konkrétne odvodené od textu kázne z tejto nedele? 
  • Existuje príležitosť použiť tento týždeň pieseň, ktorú sme nespievali viac ako pol roka? Je tento týždeň vhodný na uvedenie novej piesne? Sú nejaké novšie piesne, ktoré by sme mali zopakovať? Nejaké pravidelné, ktoré by sme nemali opakovať?
  • Aké ďalšie témy sa doteraz objavili v tejto sérii kázní – a najmä minulý týždeň – ktoré môžeme aspoň jemne zopakovať v tejto službe?

Usporiadanie materiálu

Pri navrhovaní bohoslužby môžeme postupovať podľa troch základných vzorov. Po prvé, historický evanjeliový vzor, v ktorom postupujeme nasledovne: výzva/chvály > vyznanie > uistenie > modlitby/ osvecujúca pieseň > kázanie > odpoveď/sviatosti > požehnanie. Môžeme tam zaradiť aj vyznanie viery, ale toto je všeobecný priebeh. Toto je náš najtypickejší vzorec a tieto prvky sa objavia aj v iných prístupoch, hoci v niektorých menej výrazne.

Po druhé, je tu vzor evanjeliového rozprávania, kde sa pohybujeme cez udalosti v Písme, či už je to celý biblický príbeh od stvorenia > pádu > vykúpenia > nového stvorenia, alebo udalosť ako Exodus.

Tretím prístupom je vzor evanjeliového úryvku. V tomto prípade si zoberieme úryvok z Písma – napríklad žalm alebo odsek z listu – a v priebehu bohoslužby ho prechádzame.

Tu je niekoľko otázok, ktoré kladieme v tejto fáze:

  • Aký vzor dizajnu bohoslužby sa zdá byť najvhodnejší pre tému a texty, ktoré sme zhromaždili?
  • Ako môžeme do bohoslužby tohto týždňa vniesť cit pre pomer medzi starými a novými piesňami, piesňami smerujúcimi k Bohu a k sebe navzájom o Bohu a piesňami tradičnými a modernými?
  • Ako sa jednotlivé piesne/čítania/modlitby jedinečne vzťahujú k téme bohoslužby a ako by mali byť zoradené?

Dolaďovanie detailov

Tento krok zahŕňa napísanie Pozvania k uctievaniu, úpravu všetkých čítaní, aby lepšie rozvíjali naše témy, a vytvorenie prechodov medzi piesňami. Ak sa vrátime k našej metafore budovy, prechodové vety sú ako značky, ktoré sa pohybujú zhromaždením. Nie sú to ciele, ale smerovníky, ktoré nám pomáhajú dostať sa tam, kam ideme. Zvyčajne sú krátke – jedna alebo dve vety – presne ako by mali byť značky. Mali by byť zmysluplné, minimálne a zapamätateľné, aby sa dali predniesť pohodlne a s prepojením.

Pri ich písaní si určíme, kde sa v službe nachádzame, a potom meditujeme nad začiatkami a koncami piesní, aby sme medzi nimi vytvorili jednoduché slovné pojmové spojenie. Tieto krátke komentáre viac než vysvetľujú, posúvajú nás od jedného prvku k druhému. Pozývajú nás a povzbudzujú, hýbu našim duchom a posúvajú nás k sebe navzájom a k Pánovi.

Tu je niekoľko otázok, ktoré si v tejto fáze kladieme:

  • Kde je pohyb medzi jednotlivými prvkami dostatočne jasný, aby sme si mohli odpustiť prechod aspoň raz alebo dvakrát počas bohoslužby? Kde je pohyb medzi prvkami dostatočne nejasný, aby bol potrebný nejaký prechod?
  • Tam, kde je to potrebné, ako môžeme vytvoriť jednu alebo niekoľko krátkych viet, ktoré nám pomôžu jednoducho, stručne, poeticky a zapamätateľne (pre vedúceho) prejsť od jedného prvku k druhému?
  • Ako môžeme prispôsobiť čítania, aby sme zjednotili bohoslužbu a posunuli jej témy?

Príprava ľudí

Chceme, aby naše zhromaždenia zdobilo Božie Slovo s nerozptyľujúcou dokonalosťou. Chceme pozdvihnúť naše city k Slovu. Chceme zapojiť celé zhromaždenie bez toho, aby sme svojím umením zadusili jeho hlas. To všetko zahŕňa určitú kombináciu hudobných a technických zručností, duchovnej zrelosti, pestovaných vzťahov a vecí, ako sú e-maily, softvér a nácviky. Čo to pre nás znamená z týždňa na týždeň? Znamená to zapojiť správnych ľudí správnym spôsobom a so správnou prípravou.

Sme požehnaní nadanými hudobníkmi, ktorí milujú nášho Pána a jeho cirkev. Máme ľudí zručných v hre na nástroje, aranžovaní piesní, vedení skúšok, mixovaní zvuku pre miestnosť a organizovaní týchto častí, aby sme našu pozornosť upriamili tam, kam patrí. Máme zbožných starších a diakonov, ktorí nás pripravujú a vedú v modlitbách, ktoré sú biblické, zrozumiteľné a úprimné. Je tu nespočetné množstvo ďalších.

Ak sa teraz zameriame len na hudbu a hudobníkov, tu je niekoľko otázok, ktoré si kladieme:

  • Aký hudobný súbor a nástroje sa najlepšie hodia pre piesne tohto týždňa? Existuje pieseň, ktorú spievame a ktorá si vyžaduje špeciálny hudobný dotyk konkrétneho hudobníka? A čo je dôležité, kto je k dispozícii?
  • Aké hudobné nastavenia a prechody najlepšie poslúžia témam a dizajnu bohoslužby tohto týždňa? Čo môžeme urobiť, aby bola hudba nerozptyľujúco excelentná? Ako môžeme svojím umením podporiť pravdivosť piesne?
  • Sú v tomto týždni nejaké príležitosti, aby sme hudobne a technicky rástli? Existujú pri niektorej z týchto piesní spevácke ťažkosti, ktoré si vyžadujú osobitnú pozornosť?

Na nedeľné zhromaždenie pripravujeme našich členov aj podrobnými informáciami o texte a téme kázne, playlistami piesní, ktoré plánujeme spievať, a modlitbou.

Čo tvorí prijateľné uctievanie?

Našou starosťou pri zhromaždení je, ako môžeme ponúknuť Bohu prijateľné uctievanie. Naše formy a prejavy by mali byť rozumné pre nás ako jedinečný miestny zbor. V prvom rade nás však zaujíma uctievanie, ktoré sa páči Pánovi.

Čo je pre Pána prijateľné uctievanie? Jednoducho toto: Kristova krv a spravodlivosť.

Pokiaľ ide o piesne, ktoré spievame, a o to, ako usporiadať naše bohoslužby, je veľa vecí, ktoré treba riešiť s rozvahou. V Pánov deň by sme mali prísť so srdcom oddaným jemu bez ohľadu na to, čo sa stalo v ten týždeň alebo čo sme robili deň predtým.

Ale žiadna z týchto vecí nám nezískava postavenie u Boha. Žiadna z týchto vecí nás nerobí pre neho prijateľnými. Je to preto, že žiadna z týchto vecí z nás nemôže urobiť uctievačov Boha. Kristus a jedine Kristus nás robí prijateľnými pre Boha a jedine Kristus robí z hriešnikov uctievačov. Kristus sám je naším vedúcim uctievania, ktorý nás vyzýva k chvále (Heb 2:12). 

Skôr ako sa stretneme, musíme prísť k nemu. A keď sa stretneme, prichádzame skrze neho! Pamätajte na to – plánovači aj účastníci – keď sa tento týždeň pripravujete na stretnutie v kostole: „Keď prichádzate k nemu, živému kameňu, ktorý ľudia zavrhli, ale pred Bohom je vyvolený a vzácny, vy sami sa ako živé kamene staviate do duchovného domu, aby ste boli svätým kňazstvom a prinášali duchovné obety príjemné Bohu skrze Ježiša Krista“ (1Pt 2:9-10). V Kristovi sme „prišli na vrch Sion a do mesta živého Boha, nebeského Jeruzalema, a k nespočetným anjelom v slávnostnom zhromaždení“ (Heb 12:22). Skrze Krista sme dostali kráľovstvo, ktoré sa nedá otriasť, preto „obetujme Bohu prijateľnú bohoslužbu s úctou a bázňou, lebo náš Boh je spaľujúci oheň“ (Heb 12:18-29).

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: 9 Marks

Témy:

Trent Hunter

slúži ako pastor pre kázanie a vyučovanie v cirkevnom zbore Heritage Bible Church v Greeri v Južnej Karolíne. Je autorom knihy Joshua (Crossway, 2016) a Graphical Greek: A Quick Reference Guide for Biblical Greek . Je tiež inštruktorom pre semináre Simeon Trust o biblickom vykladovom kázaní. Je ženatý s Kristi a majú tri deti: Carsona, Madalyn a Shae.