Viera a práca

Mali by sme byť optimistickí, pokiaľ ide o technológie?

Tu nájdete časť 1 a zanedlho aj časť 3 tejto série článkov.


Hovorí sa, že optimista vynájde teplovzdušný balón, pesimista padák. Ale nezlyhávajú niekedy padáky? Predstavte si, že padáte vzduchom len s látkou a teóriami o odpore vetra? Tu je moje príslovie: „Optimista vynájde teplovzdušný balón, pesimista zostane doma.“ Ja by som tam zostal, takže predpokladám, že som pesimista. A čo ste vy?

A keď príde na technológie? Mali by sme sa prikloniť k zásadne nádejnému alebo pochmúrnemu smeru? Kresťanskí technologickí optimisti majú v zásade pozitívny pohľad na technológie. Budú zdôrazňovať Božiu zvrchovanosť nad všetkými vecami vrátane technológie. Budú zdôrazňovať, že Boh stvoril človeka, aby tvoril, bol kreatívny, napĺňal, spravoval a staral sa o svoj svet. Kresťanskí technologickí pesimisti majú negatívny pohľad. Budú zdôrazňovať hriech a pád, pričom si všimnú, že v tomto svete v jeho vzbure proti Bohu sa technika často používa na zlé. Budú hovoriť o tom, že Boh dáva svojim stvoreniam slobodu, čo je „druhou príčinou“ toho, aby robili hrozné technologické chyby.

Môj názor je, že oba tábory majú zjavnú pravdu a zjavne sa mýlia. Zjavne majú pravdu v tom, čo hovoria, a zjavne sa mýlia v tom, čo zamlčujú alebo ignorujú. Ani jeden z týchto extrémov vám neposkytne úplný obraz a každý z nich ma trochu znepokojuje.

Príklad rozloženia zaťaženia

Zamyslime sa nad technológiou, ktorá je blízka a milá všetkým našim srdciam: distribúcia záťaže. Počuli ste už o nej? V staroveku o nej usilovne premýšľali. Pyramída je presným rozložením hmotnosti, inak by to nebola pyramída. Rímske oblúky, kupoly a klenby starostlivo rozdeľujú záťaž. Rozloženie záťaže vidíte dokonca aj v Biblii: konštrukcia Noachovej archy, stavba Babylonskej veže, dokonca aj nosnosť Kristovho kríža.

Ste optimista alebo pesimista, pokiaľ ide o sadu technológií, ktoré umožňujú rozloženie zaťaženia? Na túto otázku je takmer nemožné odpovedať.

Noach postavil svoju archu pre dobro, ale Bábel a kríž boli zamýšľané na zlo. Boh vyniesol z kríža dobro, ale to zo mňa nerobí optimistu ukrižovania. Kríž nám ukazuje, ako sa uplatňuje Božia zvrchovanosť, aj keď Boh vydáva ľudí na páchanie toho najkrutejšieho zla (pozri Sk 2:23). Keďže sme videli kríž, ako kresťania nemôžeme naletieť na naivný pozitivizmus Silicon Valley.

Technológia ako Boží dar

Som optimista, pokiaľ ide o niektoré technológie. Som fanúšikom chladničiek. Mám rád stoličky. Celkom sa mi páčia smartfóny a počítače, ale je jasné, že oboje môže spôsobiť obrovskú škodu konkrétnym ľuďom v konkrétnom kontexte a v konkrétnom veku. Bez okuliarov by som celý život vrážal do dverí. Napriek tomu sa k dverám nevyjadrujem negatívne. Som obklopený technológiami a tie mi zlepšujú život.

Tieto technológie sú darom od Boha. Ďakujete za ne Bohu? Boh stvoril náš svet preplnený potenciálom. Nič z toho, čo sme kedy vymysleli, nie je mimo jeho predstavivosti. Postupne odomykáme veci, ktoré Boh stvoril ako možnosti. Množstvo možností, ktoré ešte stále existujú, je jednoducho nepredstaviteľné.

Uvažujte o tom, ako je opísaná rajská záhrada Eden:

ešte nebol na zemi nijaký poľný ker a nerástla nijaká poľná bylina, lebo Hospodin, Boh, nezoslal na zem dážď a nebolo ani človeka, ktorý by obrábal zem. (Gn 2:5)

Žiadne kríky ani rastliny nevyrástli čiastočne preto, že nebolo človeka, ktorý by ju obrábal. Adam a Eva do nej boli postavení, aby sa podieľali na napĺňaní a skrášľovaní sveta. A tak aj keď pracujete alebo ste tvoriví, ste tým, kým ste, a robíte to, na čo ste boli stvorení.

Izaiáš 28 posúva túto myšlienku ešte ďalej. Naznačuje, že v istom zmysle nám Boh dáva niektoré z našich hlbokých technologických znalostí:

Správne ho učí, poúča jeho Boh.

Veď kôpor sa nemláti mláťačkou
ani koleso voza sa nekrúti po rasci,
ale prútom sa vytĺka kôpor,
palicou rasca.

Obilie na chlieb treba pomlieť,
veď sa nemôže len donekonečna mlátiť,
ak sa naň aj nasmerujú kolesá vozov
i kone, nepomelú ho. (Iz 28:27-29).

Boh nás stvoril, aby sme pomocou nástrojov formovali svet. Dal nám dokonca aj vedomosti, ktoré na to potrebujeme.

Dobrý, ale padlý

Bohužiaľ, pri každom kresťanskom hodnotení technológií sa musí diskutovať o veciach, ako je crack kokaín, internetová pornografia, nášľapné míny, nervový plyn sarin, ransomware a mnohé ďalšie hrôzy. Každá seriózna história otroctva je históriou technológie. Rovnako ako každá seriózna história holokaustu alebo potratov.

Ale aj dejiny šírenia evanjelia sú dejinami technológie. Evanjelium prišlo ku mne – sem do Austrálie, ktorá je pre väčšinu ľudí „kraj zeme“ (pozri Sk 1:8) – po dlhej ceste. Putovalo po rímskych cestách, ktoré boli vybudované pomocou gromy, fúrikov a rímskeho betónu. Prechádzalo sem a tam cez Stredozemné more na lodiach, ktoré sa pohybovali pomocou plachiet, s takelážou a kotvami. Bolo napísané atramentom a brkami, uchované vo zvitkoch, pergamenoch a kódexoch. Nakoniec istý muž v Mainzi (v dnešnom Nemecku) vynašiel metódu hromadnej výroby pohyblivého písma, ktorá umožnila hromadnú výrobu textu. Tlačiarenský lis bol významnou hnacou silou protestantskej reformácie a moderné tlačiarne pomohli šíriť evanjelium do stále väčšieho počtu krajín a jazykov.

Môj názor na technológiu je, že je to niečo dobré, ale padlé. Nedokážem zastávať jeden, alebo iba druhý názor. Je v tom napätie. Je sprostredkovateľom kríža a nositeľom evanjelia. A tak som proti inštinktívnym reakciám. Ku každej technológii by sme mali pristupovať individuálne, a nie si vytvárať všeobecný názor.

Vždy neutrálne a nikdy neutrálne

Technológie sú rôznorodé svojou konštrukciou, ale aj rôznorodé svojím používaním. Vezmite si akúkoľvek danú technológiu. S trochou času by sme mohli vymyslieť jej dobré využitie. S trochou viac času by sme mohli vymyslieť jej zlé využitie. Parný stroj bol ústredným vynálezom Priemyselnej revolúcie; umožnil však tiež Belgicku premeniť Kongo na otrokársku kolóniu.

Zoberme si alkohol. Hnutie abstinentov medzi americkými evanjelikálmi v devätnástom storočí stanovilo úplnú abstinenciu od všetkých foriem alkoholu ako podmienku členstva v cirkvi[1]. Mnohí si mysleli, že alkohol je zlo, doslova jed. Každé pitie alkoholu sa preto považovalo za hriech. Biblia však takýto jednorozmerný pohľad nepripúšťa. Obsahuje varovania pred alkoholom (Prís 20:1; Prís 21:17; Prís 23:20-21; Prís 23:29-35; Ef 5:18; 1Tim 3:8; Tít 2:3; 1Pt 4:3; 1Kor 5:11) a učí, že sú situácie, v ktorých sa nesmie piť (Prís 31:4-7; Lk 1:15; Lk 7:33; Rim 14:21), ale opisuje aj situácie, v ktorých sa na pitie pozerá pozitívne (Ž 104:15; Lk 7:34; Lk 22:20; Jn 2:1-10; 1Tim 5:23). Či je alkoho dobrý alebo zlý vyplýva z kontextu. Pijete preto, aby ste si pripomenuli smrť Pána Ježiša, alebo pijete, lebo vám chýba sebaovládanie?

 Teoreticky je technológia vždy neutrálna, pretože je schopná dobra aj zla. V praxi však technológia nikdy nie je neutrálna, pretože sa vždy používa buď na dobro, alebo na zlo (alebo na určitý pomer oboch). Najhlbší problém s technológiou nie je vinou technológie, je to chyba nás, chyba používateľov. Ľudstvo vo svojej hriešnosti dokáže urobiť aj tie najlepšie veci zlými. Z Božej milosti však môžeme v Božom svete priniesť dobro aj z niektorých našich najnebezpečnejších vynálezov.

Mali by ste byť teda v súvislosti s technológiami optimistickí alebo pesimistickí?

Áno.


Tento článok bol upravený z materiálu v knihe Made in Our Image: God, Artificial Intelligence and You (2024).

[1] DG Reid et al. ed., Alcohol in Dictionary of Christianity in America, InterVarsity Press, 1990.

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition

Stephen Driscoll

je ženatý s Lauren a majú dve malé deti: Luka a Katherine. Žijú v Canberre a navštevujú cirkevný zbor Crossroads v Belconnene. Stephen pracuje pre Austrálske spoločenstvo evanjelických študentov (AFES) na Austrálskej národnej univerzite. Miluje prácu s kresťanskými študentami vysokých škôl a zdieľanie evanjelia s neveriacimi na univerzite.