Evanjelizácia a apologetika

Neignoruj misijný potenciál Generácie Z

Strach z toho, že niečo zmeškáme – ktorý poznáme pod anglickou skratkou „FOMO“ (fear of missing out) – sa stal definujúcou charakteristikou Gen Z, ľudí, ktorí sa narodili medzi rokmi 1997 a 2012. Kolektívny pocit, ktorého sa nedá zbaviť, im neustále pripomína, že niekto niekde robí niečo, v čom by mali byť zapojení, ale nie sú. Tento nepokoj môže určite mať nezdravé prejavy. Ale keď ide o to, ako rozmýšľame o Gen Z, myslím si, že cirkevným vodcom by také FOMO mohlo aj poslúžiť.

Príliš často sa v rozhovoroch o ďalšej generácii dostaneme k sťažnostiam. Niečo z toho sa dá pochopiť. V každej generácii sú impulzy a vplyvy, ktoré môže hriešne srdce človeka použiť na jeho deštrukciu. Ale čo ak nás negativita, ktorú voči Gen Z cítime, zaslepila natoľko, že nevidíme jej pozitívne charakteristiky? Čo ak Boh stvoril určité charakteristiky Gen Z, aby si ich použil pre svoje zámery záchrany, vrátane práce v globálnej misii?

Mať trochu FOMO by mohlo byť dobré pre nás všetkých. Môže nám to pomôcť, aby sme nezmeškali to, čo Boh chce urobiť s touto generáciou.

Generačné charakteristiky

Vedci identifikovali charakteristiky, ktoré odlišujú Gen Z od generácií, ktoré ju obklopujú. V ranom veku zažili svet, ktorý prežil otras z 11. septembra, obrovskú finančnú krízu a recesiu a preto je ich pohľad na svet formovaný určitým realizmom. Toto jasne vysvetľuje, prečo pristupujú k životu a ambíciám tak pragmaticky. Ľudia z Gen Z sú väčšinou motivovaní, no zároveň nie sú idealistami.

Technológia hlboko ovplyvňuje každú dimenziu života ľudí z Gen Z. Digitálne platformy sú kontext, v ktorom žijú svoje vzťahy. Ich FOMO je skutočné. Jedinečný obraz o sebe, reputácia a manažovanie toho, ako sa prezentujú, sú oveľa dôležitejšie než kedykoľvek predtým. Aj keď ide o zamestnatnie, to, či je nejaká firma digitálne popredu alebo nie, priamo ovplyvňuje to, či tam chcú byť ľudia z Gen Z byť zamestnaní. Život je pre ľudí z Gen Z zviazaný s digitálnym svetom.

Spolu s ďalšími faktormi napomohlo prepojenie s digitálnym životom k tomu, že táto generácia je kmeňovo zameraná. Rôzne kmene sa zjednocujú v bezpečných priestoroch mentality, ktorá svet delí na „nás a ich“. Tento duch podporuje tzv. cancel culture. No táto kmeňová mentalita je u Gen Z istým spôsobom prepojená aj s hlbokou túžbou po individualizme. Ak im nejaká skupina dovolí vyjadrovať sa slobodne, potom sú v tejto skupine „moji ľudia“. Expresívny individualizmus spolunažíva s výbušným kmeňovým správaním a vytvára veľmi krehký hybrid. Môžeme byť „my“, no len do momentu, kedy mi to „my“ dovolí byť „mnou“.

Misijný vklad

Čo toto všetko znamená pre Gen Z a globálnu misiu? V Skutkoch 17:26 Pavol hovorí o tom, ako Boh vo svojej prozreteľnosti „vymedzil ľuďom čas a hranice“. Boh je hlavným tvorcom každého faktoru, ktorý formuje každú z generácií. Nemôžeme pochybovať o tom že hriech negatívne ovplyvňuje každú skupinu ľudí, ale Božia všeobecná milosť je rovnako prítomná v každej kultúre. A Boh svojou špeciálnou milosťou môže vykúpiť časti akéhokoľvek národa či generácie a použiť si týchto ľudí pre svoju misiu.

Ako kazateľ, ktorý sa v miestnom zbore stará o misiu a vysiela množstvo mladých ľudí na globálne misie, vidím z prvého radu ako Boh už teraz pracuje cez špecifické charakteristiky, ktoré Gen Z má, aby ovplyvnil národy. Tu sú štyri príklady, v ktorých vidím, že sa to deje.

1. Ľudia z Gen Z sú vnímaví na spôsob, akým ich Boh vedie

FOMO v tomto nepochybne pomáha. Gen Z nemá pocit, že sú zakorenení na nejakom mieste či v nejakom povolaní. V protiklade s baby boomers, nerobia rozhodnutia o svojej kariére s dopadom na celý ich život. Mnohí zostávajú otvorení Božím plánom v ich životoch. Nadchýňa ma, keď vidím, ako Pán daroval tejto generáciu schopnosť vyraziť na nové polia a do nových oblastí.

2. Ľudia z Gen Z majú vzťahy, ktoré presahujú ich fyzické prostredie

Keď sa globálny spôsob pestovania vzťahov zdigitalizoval, rozšírila sa schopnosť prepájať sa naprieč kultúrami. Stredoškoláci či mladí dospelí v univerzitnom veku, ktorých sme vyslali z Birminghamu v Alabame, si často našli mnoho spoločného s iným ľuďmi ich veku z miest ako Káhira či Peru napriek zjavným kultúrnym vzdialenostiam. A keď sa vrátili domov, ich schopnosť zostať globálne prepojení pokračuje pomocou písania správ a sociálnych médií. Gen Z je globálnou komunitou a toto ich prepojenie je už teraz veľmi užitočné pre evanjelium.

3. Ľudia z Gen Z cítia potrebu mať s druhými zmysluplné vzťahy

Ľudia z Gen Z, ktorí túžia byť vyslaní na misiu, málokedy potrebujú, aby sme ich presviedčali o tom, aké dôležité je učiť sa jazyk a kultúru miesta, na ktoré idú. Niečo z toho, ako sa cítia byť „súčasťou“ svojho kmeňa, im pomáha uvedomiť si potrebu minimalizovať svoju cudzosť v inej kultúre, ak chcú byť stelesnením pravdy a ak ju chcú vedieť odkomunikovať. Jednotlivci z Gen Z, ktorých sme poslali na strednodobé a dlhodobé misie, excelujú v učení sa jazyka a kultúry, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou práce misionára.

4. Ľudia z Gen Z sa snažia porozumieť problémom s duševným zdravím

Na rozdiel od od predchádzajúcich generácií sú ochotní byť zraniteľní, keď ide o ich zápasy. Toto sa deje sčasti preto, lebo vyrastali s vedomím vonkajších hrozieb a vnútorných, psychologických výziev. Ako kresťania sa naučili pracovať s týmito vrstvami strachu a hanby. Niektorí ľudia z Gen Z, ktorých sme vyslali, majú osobné skúsenosti z toho, ako hľadali Boha, keď čelili stresu, ktorý súvisel s úzkosťou a depresiou. Keďže strach a hanba sú veľmi prítomné v kultúrach po celom svete, zdá sa, že táto generácia je pripravená slúžiť svojimi vedomosťami ohľadom dynamiky, ktorá prebieha v našich srdciach, a použiť to pre evanjelium.

„Do toho!“

Možno aj ty si z Gen Z. Už si sa zamyslel alebo zamyslela nad tým, ako by tvoje vlastnosti mohli poslúžiť Božej práci medzi národmi? Možno si vedúcim v cirkvi ako ja. Už si sa zamyslel nad tým, ako Boh špecificky stvoril Gen Z presne na čas ako je tento? Je veľmi ľahké lamentovať nad negatívnymi charakteristikami každej generácie. Ale je čas rozoznať spôsob, akým Boh môže použiť aj naše slabosti, aby sa zaskvela jeho moc.

„Do toho!“ je populárnym sloganom našich dní, ktorý je oslavou aj motivačnou výzvou. Je čas, aby sa cirkevní vodcovia pridali k tejto mentalite. Svet, plný príležitostí na rozvoj misie, je tu stále a generácia, ktorá prichádza, je pripravená doňho vkročiť s evanjeliom.

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition

Chip Bugnar

slúži ako pastor v cirkvi The Church at Brook Hills v Birminghame v štáte Alabama, kde žije so svojou manželkou a štyrmi deťmi.

Chip Bugnar tiež napísal

Tento autor zatiaľ nemá žiadne ďalšie články