Nezaradené

1. jún

Článok patrí do série každodenných zamyslení nad knihou Exodus s názvom Do zeme zasľúbenia.

Neurobíš si modlu ani nijakú podobu toho, čo je hore na nebi, dolu na zemi alebo vo vode pod zemou! Nebudeš sa im klaňať ani im slúžiť, lebo ja som Hospodin, tvoj Boh, Boh žiarlivý, ktorý trestá viny otcov na synoch do tretieho i štvrtého pokolenia tých, čo ma nenávidia, ale milosť preukazujem tisícom tých, čo ma milujú a zachovávajú moje prikázania.

Exodus 20:4 – 6

Boh, ktorý chce byť uctievaný, má právo určiť, ako chce byť uctievaný. Ako? Nie pomocou obrazov. Preto v tomto prikázaní hovorí: Nezobrazíš si Boha! Prečo nie? Lebo obraz vytvára falošnú predstavu o Bohu. Potom v obraze neuctievame pravého Boha, ale modlu. A to je to, čo Boh neznesie. Prečo nie? … lebo ja som Hospodin, tvoj Boh, Boh žiarlivý… Žiarlivosť má svoje miesto len v kontexte osobného vzťahu lásky. V spojení s človekom sa však pokladá za negatívnu vlastnosť. Ale v spojení s Bohom hovorí o Bohu, ktorý sa nechce a ani nebude deliť o našu lásku s inými modlami. Keď Boh sám seba nazýva žiarlivým Bohom, tým nám zvestuje svoju lásku, ktorá nás chce mať celých pre seba. A keď nemá, žiarli. Lebo ak človek, muž, nie je ochotný deliť sa o ženinu lásku s iným mužom, o čo viac to platí o Bohu! O nebeskom manželovi svojho ľudu!

Žiadny boh pohanských národov nebol nazvaný žiarlivým bohom, lebo v nich vládol polyteizmus, mnohobožstvo. Popri jednom bohu mohol mať človek desať ďalších. Ale nie Boží ľud so svojím monoteizmom, vierou v jedného Boha, ktorá je výlučná. Vylučuje vieru v ďalších bohov. Boh neznesie rivalov v našom živote. Modly, s ktorými by sa mal deliť o naše srdce, o našu lásku. My o jeho láske k nám nemusíme pochybovať. Ale o svojej láske k Nemu áno. My to však robíme naopak. Neraz pochybujeme o jeho láske k nám. Ale našou starosťou má byť to, aby sme Mu patrili celí a nerozdelení. Lebo On je žiarlivý Boh.

A tento žiarlivý Boh trestá viny otcov na synoch do tretieho i štvrtého pokolenia… Ale vari syn má byť potrestaný za vinu otca? Nie. Osoba, ktorá hreší, zomrie! Syn neponesie zodpovednosť za vinu svojho otca ani otec neponesie zodpovednosť za vinu syna (Ez 18:20). Nejde tu o otcovu vinu, za ktorú pyká syn. Ide tu o otcov hriech, ktorý sa prenáša aj na syna. Ako otec hreší, tak aj syn. A nielen syn, ale aj vnuk. Prečo? Lebo bezbožný vplyv zostáva pôsobiť ešte dlho potom, čo sú otcovia už mŕtvi. Ak vychováme deti bez Boha, nedivme sa, ak budú žiť bez Boha. A tak isto vychovajú aj svoje deti. A tie zas svoje. Ale každá generácia bude trestaná za svoj vlastný hriech. Lebo sú to tí, čo ma nenávidia. Ak bezbožní predkovia ovplyvnili celé generácie, rovnako to platí o zbožných predkoch. Ale ak aj nemáme zbožných predkov, môžeme sa stať prvou generáciou, ktorá ovplyvní tie ďalšie. Lebo Božia milosť vysoko prevyšuje Boží súd: … ale milosť preukazujem tisícom tých, čo ma milujú a zachovávajú moje prikázania.

Pane, za životy našich predkov nemôžeme. Ale za svoje áno. Zmiluj sa nad nami!


Každodenné zamyslenia sú prevzaté z publikácie DO ZEME ZASĽÚBENIA – úvahy na každý deň.

Ak by ste si chceli zakúpiť tlačenú knihu (10,- €) zamyslení, kontaktujte nás emailom.

Rastislav Betina

je kazateľ a teológ, ktorý miluje a nasleduje Pána Ježiša Krista. Štúdiu a vyučovaniu jeho Slova zasvätil celý svoj život. Jeho poslucháči, alebo čitatelia jeho výkladov proroka Jonáša, Apokalypsy, či knihy Genezis vedia, že ich prednášal a písal učeň Slova (Biblie) a majster slova (komunikácie). K rovnakej vášni Rasťo každoročne povzbudzuje aj ostatných ohlasovateľov Slova na Seminároch o zvestovaní Písma.

Rastislav Betina tiež napísal