„Úroveň čítania: univerzitná.“ Pamätám si, že tieto slová sa objavili na výsledkoch môjho testovania v mladom veku.
Moju lásku ku všetkému literárnemu som zdedila po mojej mame, ktorá mi odovzdala lásku k slovám a čítala mi pravdepodobne už v maternici. Sama som začala hltať knihy hneď, ako som sa naučila čítať a mojím obľúbeným žánrom bola beletria, najmä fantasy a dobrodružné príbehy.
Mnohé deti vyrastajú rovnako. Z miestnej knižnice prichádzame s ťažkými taškami, pripravení nechať sa preniesť do sveta nového príbehu. Táto záľuba nás často sprevádza až do tínedžerských rokov, keď sa dvere otvárajú novým výberom.
Príbehy, ktoré čítame, môžu byť jedni z najužitočnejších vecí, ktoré sa do našich životov dostávajú. Ľudia sa učia prostredníctvom príbehov – fakty, ponaučenia a hodnoty si osvojujú často rýchlejšie ako z učebnice. Beletria nám dáva možnosť objavovať nové svety a životy, ktoré by sme si inak ani nedokázali predstaviť. Je to nádherná vec.
No môže to byť rovnako aj nebezpečné. Príbehy ovplyvňujú naše myslenie a tínedžeri sú špeciálne zraniteľní voči takýmto vplyvom.
Hodnoťte príbehy
Nie je reálne, aby rodičia čítali všetko, čo čítajú ich tínedžeri, ale keď sa spolu o týchto knihách rozprávajú, môžu získať produktívny vhľad do svetov, v ktorých ich deti žijú, a diskutovať s nimi o hodnotách, ktoré z týchto kníh preberajú.
Porozmýšľajte nad týmito šiestimi otázkami, ktoré môžete položiť svojim tínedžerom o zväzkoch kníh na ich nočných stolíkoch či v batohoch.
1. O čom je tá kniha?
Kým svojho tínedžera nevyrušíte v strede strany (čo väčšina čitateľov považuje za obrovské faux pas), väčšina náruživých čitateľov vám s veľkou radosťou porozpráva detaily deja ich aktuálne rozčítanej knižky.
Už len tým, keď sa svojho tínedžera spýtate, o čom je kniha, ktorú číta, zistíte, na čo sa práve v knihe zameriava, či sa mu páči a samozrejme zistíte, čo je jej obsahom. Porozumenie deja knihy vám dá vhľad do sveta, v ktorom je ponorený celé hodiny.
2. Čo hlavné postavy najviac trápi alebo po čom najviac túžia?
Motorom fikcie je motivácia postáv. Dej sa mení z jednej strany na druhú podľa toho, aké má hlavná postava ciele a ako bojuje proti rôznym prekážkam, aby dosiahla to, po čom túži. To, po čom hlavná postava túži, bude v mysli čitateľa na prvom mieste, a to ho naučí niečo o ľudstve – či už chceme, alebo nie.
Pri čítaní sa váš tínedžer môže začať zaujímať o rovnaké veci, o ktoré sa zaujíma aj hlavná postava. Ide jej o pomstu alebo spravodlivosť? Ide mu o otázky identity? Zistiť, čo postavy v knihe chcú, môže byť kľúčom k porozumeniu toho, čo váš tínedžer môže začať považovať za dôležité.
3. Ako vyzerajú romantické vzťahy v tejto knihe?
Náš pohľad na lásku môže byť formovaný médiami, ktoré konzumujeme. Od hollywoodskych romantických komédií až po Pýchu a predsudok, svet je plný zobrazení toho, čo si ľudia myslia o tom, aká je láska. Väčšinou to však nemá nič spoločné s tým, čo nám Biblia hovorí o láske. V tomto tkvie jedno z najväčších nedostatkov literatúry a je dôležité, aby ste s tínedžerom diskutovali o tom, ako sa vyvíja vzťah dvojice, ktorej tak horlivo drží palce.
Očakávania, ktoré máme na vzťahy, budú formované tým, čo čítame, preto je užitočné rozprávať sa o tom, čo je zobrazené presne a čo nie. Táto otázka môže veľmi rýchlo viesť k rozhovoru o láske z Božej perspektívy.
4. Spravili postavy tú správnu vec?
Nie je to vždy čierno-biele, ale väčšinou postavy v knihách prídu do bodu, kedy musia spraviť nejaké rozhodnutia o dobre a zle. Od toho, ako vykonať spravodlivosť voči zloduchom až po to, ako sa správajú k iným okolo seba, hrdinovia sú neustále obklopení rôznymi možnosťami. A to, ako sa rozhodujú ovplyvňuje aj vašich tínedžerov. Všetko, čo konzumujeme kŕmi naše porozumenie svetu, vrátanie nášho chápania morálky.
Schopnosť diskutovať o morálnych rozhodnutiach v beletrii pomocou biblického pohľadu môže rodičom a tínedžerom pomôcť spoločne rozmýšľať nad tým, ako žiť na Božiu slávu aj v ťažkých situáciách. Hoci väčšina tínedžerov nebude nikdy stáť pred podobnými rozhodnutiami ako hrdina v dobrodružnom príbehu, tak či tak budú čeliť ťažkým rozhodnutiam a typy príbehov, ktoré čítajú, môžu ovplyvniť ich odpovede.
5. Prečo si myslíš, že autor túto knihu napísal?
Žiaden autor nepíše bez toho, aby mal v mysli nejaký zámer. Akékoľvek písanie je do istej miery zámerné a náš pohľad na svet preniká do nášho písania tak ľahko, ako nám tečie krv, keď sa porežeme na kúsku papiera.
Táto otázka môže pomôcť vášmu tínedžerovi zamýšľať sa hlbšie nad dobrodružstvom, ktoré zažíva a pýtať sa samého seba, čo je vlastne zmyslom tohto príbehu. O čom sa ho autor snaží presvedčiť? Čo chce, aby si z tohto príbehu odniesol? Ak je už samotný zámer autora chybný, je dosť možné, že jeho pohľad na česť, lásku, spravodlivosť a svet ako taký, bude tiež chybný. Od takýchto autorov sa možno neoplatí učiť sa.
6. Oplatí sa čítať túto knihu?
Potom ako ste sa zamysleli nad predchádzajúcimi otázkami, tínedžer môže vyjadriť svoj názor na to, či sa knihu chystá dočítať. Odporučil by ju niekomu inému? Prečo áno a prečo nie? Niekedy si aj sám rodič uvedomí, že do tohto rozhodovacieho procesu potrebuje vstúpiť. Ale táto otázka môže vášmu mladému knihomoľovi dať šancu prísť na odpoveď samostatne a pozorne rozmýšľať nad každou knihou, ktorú sa v budúcnosti rozhodne čítať.
Príbehy sú jedným zo spôsobov, akým ľudstvo najviac imituje nášho Stvoriteľa, keďže vďaka nim môžeme tvoriť svety a príbehy, ktoré sa nám páčia a z ktorých sa chceme učiť. Povzbudzovať tínedžerov k čítaniu a radosti z kníh je dobrá vec a som veľmi vďačná za to, že moji rodičia to pre mňa robili.
Ale ako skoro každá časť života, bludisko modernej literatúry nie je také, v ktorom by sa tínedžeri mohli vyznať sami. Rozprávať sa s nimi o týchto veciach a viesť ich hlbšie k rozmýšľaniu o významoch príbehov, ktoré milujú, je jedným zo spôsobov, ako môžu kresťanskí rodičia pomôcť svojim deťom pristupovať k jednému z Božích darov biblicky.
Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition