Centrum T. Kellera pre kultúrnu apologetiku Kresťanský život

Štyri dôvody dekonštrukcie

Dekonštrukcia je symptóm, nie hlavná príčina.

Správna diagnóza je dôležitá, pretože – aby sme pokračovali v lekárskej analógii – každé skryté ochorenie má iný liek.

Ako kazateľ som sa stretol s mnohými ľuďmi, ktorí zápasili s dekonštrukciou. Nejde o vyčerpávajúci zoznam, no toto sú štyri najčastejšie hlavné príčiny, ktoré som objavil. Pozrime sa na evanjeliovú liečbu každej z nich.

1. Zranenie v cirkvi

Mnohí, ktorí dekonštruujú, boli zranení zneužívajúcimi alebo manipulatívnymi cirkevnými vedúcimi alebo všeobecne nezdravými cirkevnými kultúrami. Často išlo o dôverné a formujúce vzťahy: kazateľ, s ktorým ste vyrastali, mentor, ktorému ste dôverovali. U iných sú tieto vzťahy vzdialenejšie. Vyrastali ste pod vplyvom vodcov ako Ravi Zacharias, Carl Lentz alebo Mark Driscoll – ktorých učenie a charizma vás mocne inšpirovali a formovali – ale potom sa opona zatiahla. Zrada môže spôsobiť, že to celé bude vyzerať ako podvod. Bolesť môže byť neznesiteľná a dezorientujúca.

Je ľahšie stratiť niečo dôležité, keď máte pocit, že sa topíte.

Zranenie v cirkvi je skutočné. Ale dekonštrukcia je falošným liekom.

Evanjeliovým liekom je nárek. Žalmy často protestujú proti zlému zaobchádzaniu s Božím ľuďom a prosia o spravodlivosť. Dávid – ktorý napísal väčšinu žalmov – na vlastnej koži zažil zneužívanie vodcom od kráľa Saula. Napriek tomu hľadal spravodlivého Sudcu s nárekmi, vzdychmi a slzami.

Nemusíte ignorovať problémy cirkvi, aby ste ochránili jej povesť. Odvážne ich predložte Bohu, ako to urobil Dávid, a zažite hlbšiu intimitu s Bohom, keď sa mu zdôveríte so svojimi zraneniami. Dekonštrukcia hlbšie uzdravenie obchádza. Je to skratka, ktorá si osvojí smútok namiesto toho, aby ho priniesla pred Boha.

V dnešnej dobe nevieme smútiť. Veľká časť dekonštrukcie existuje preto, lebo je ľahšie ísť ďalej, ako byť smutný. Ale jediným pravým a večným liekom na tieto hlbšie rany je Kristus.

Riešením zlého spoločenstva nie je opustenie spoločenstva, je to dobré spoločenstvo. Zdravá liečba zahŕňa obnovu dobrého cirkevného spoločenstva s dobrými hranicami a dobrými vedúcimi. Žiadne spoločenstvo nie je dokonalé, ale dôveru možno obnoviť na druhej strane nárekov, v zdravých vzťahoch zameraných na Ježiša a spoločný život ako jeho ľud.

Diagnóza: zranenie v cirkvi

Liek: smútok a nárek

2. Zlé vyučovanie

Niektorí kresťania boli vedení k presvedčeniu, že si musia vybrať medzi vierou a vedou pre nesprávny výklad Genezis 1. Iní boli vedení k presvedčeniu, že Boh je pomstychtivý sadista, z populárnej karikatúry pekla. Najlepšie je úplne sa vzdať kresťanskej viery pre pochybné alebo nedbalé učenie, však?

Ale ak je problémom zlé učenie, riešením je dobré učenie. Existujú skvelé zdroje (napríklad nedávna kniha TGC s názvom Before You Lose Your Faith a séria videí „Otázky generácie Z o kresťanstve“) a mnohí múdri kazatelia trpezlivo kráčajú s tými, ktorí zápasia s ťažkými otázkami. Dobré učenie a dobrí učitelia existujú.

Ježiš je najlepším vzorom, ako nahradiť zlé učenie dobrým učením. Mám veľmi rád jeho refrén v kázni na vrchu: „Počuli ste, že bolo povedané… ja vám však hovorím“ (Mt 5-7). Ježiš dekonštruuje zlé učenie, aby zrekonštruoval dobré učenie. Nie každá dekonštrukcia je zlá.

Zlú dekonštrukciu, ako poukázal môj priateľ Seth Troutt, vystihuje otázka hada v záhrade: Naozaj to Boh povedal? (Gn 3). Nepriateľ chce, aby sme porušili dôveru voči Bohu a vzdialili sa od neho a jeho ľudu. To je cesta väčšiny dnešných dekonštrukcií.

Ježiš nám ukazuje lepšiu cestu. V protiklade k hadovej otázke Ježiš vyhlasuje: Počuli ste, že bolo povedané­… ja vám však hovorím. Cieľom hada je narušiť dôveru, Ježišovým cieľom je dôveru vybudovať. Cieľom hada je vzdialiť nás od Boha, Ježišovým cieľom je priblížiť nás k Bohu.

Niektorí sa mylne domnievajú, že Ježiš kritizuje Starú zmluvu, keď hovorí: „Počuli ste, že bolo povedané.“ Ježiš však miluje svoju hebrejskú Bibliu. Neustále hovorí: „Je napísané“, „Nečítali ste?“ a „Neprišiel som zrušiť Písmo, ale naplniť ho.“ Ježiš si váži Starú zmluvu viac ako väčšina z nás.

Ježiš nekritizuje Písmo, ale chybné tradície a nedostatočné výklady. Veľa sa toho nezmenilo. Nepresné karikatúry a nesprávne výklady Písma sú dnes všade, dokonca sa presadzujú v niektorých cirkvách.

Dobré učenie musíme brať vážne. Náš refrén by mal znieť: „Počuli ste, že bolo povedané, ale Ježiš hovorí…“ Napísal som knihy o pekle, súde, svätej vojne, obeti, hneve a zmierení a práve píšem jednu o sexe a pohlaví. Často sa snažím konfrontovať populárne karikatúry kresťanskej viery a nahradiť ich zdravým, biblickým, historickým chápaním. Aj to je jeden z cieľov Spoločenstva evanjelia.

Dnešná dekonštrukcia umožňuje zlému učeniu mať posledné slovo. Odmieta skreslenú predstavu a chýba jej stretnutie so skutočnosťou: so živým Bohom. Takýto „liek“ zabíja samotných pacientov, ktorých sa snaží vyliečiť, a vzďaľuje ich od čistého lieku (v Kristovi), ktorý jediný môže skutočne uzdraviť. Evanjeliová liečba pritom zlé učenie nielen zavrhuje, ale nahrádza ho dobrým učením.

Diagnóza: zlé učenie

Liek: dobré učenie

3. Túžba po hriechu

 Niektorí dekonštruujú z túžby ospravedlniť svoj hriech. Mnohí priatelia v službe mali zrazu „veľké otázky o Bohu“ – a potom rýchlo prešli k dekonštrukcii svojej viery. Veľakrát sa neskôr ukázalo, že mali aféru, ktorá sa začala oveľa skôr ako ich dekonštrukcia.

Slúžim v univerzitnom meste, kde študenti pravidelne dekonštruujú, keď začali spávať so svojou priateľkou alebo priateľom. Vhodné načasovanie. Iní dekonštruujú, keď skrývajú závislosť (drogy, alkohol, porno), aby sa zbavili pocitu viny.

Dekonštrukcia sa tu zvyčajne prezentuje ako trápenie v úprimnom boji („jednoducho nechápem, prečo sa Boh neukáže a neodpovie mi“). Hľadajúci je v nej predstavený ako hrdina, ktorý autenticky zápasí s Bohom, ktorý je príliš vzdialený na to, aby mu dôveroval, alebo príliš zložitý na to, aby mu veril.

Tým sa maskuje realita. „Čo srdce chce, to rozum ospravedlňuje,“ múdro poznamenáva starý vtip. Boh nám dovoľuje, aby sme si mysleli, že ho „súdime“, hoci v skutočnosti je to forma Božieho súdu nad nami. Odhaľuje, ako ďaleko sme ochotní zájsť, aby sme ospravedlnili svoj hriech. Boh nás vydáva napospas skazenosti našej mysle, aby sme dosiahli skazené túžby svojho srdca.

Ak je problémom túžba po hriechu, riešením je vyznanie a pokánie. Ježiš vyzýva všetkých, aby „otvorili oči, nech sa obrátia od tmy k svetlu a od satanovej moci k Bohu a aby tak dosiahli odpustenie hriechov a účasť medzi tými, ktorí sú posvätení vierou vo mňa“ (Sk 26:18).

Dekonštrukcia je jed, nie liek. Dopĺňa hriech, ktorý vás zabíja, namiesto toho, aby ho liečila. Umožňuje vám zachovať si tvár, vyzerať cnostne, keď sa odkloníte od Boha („On je problém, nie ja“), pričom vás odvádza od toho, aby ste čelili svojim skutočným motiváciám.

Dekonštrukcia je hra s ohňom, milosť je skutočná a môže liečiť. Jakub ponúka múdre rady: „Očistite si ruky, hriešnici, a vy, vnútorne rozpoltení, posväťte si srdcia.“ Dáva však aj prísľub plný nádeje pre tých, ktorí chcú dekonštruovať: „Podriaďte sa teda Bohu, ale vzoprite sa diablovi a ujde od vás. Priblížte sa k Bohu a on sa priblíži k vám“ (Jk 4:7-8).

Diagnóza: túžba po hriechu

Liek: vyznanie a pokánie

4. Uznanie sveta

Pochybnosti sú moderné. Túžba zapadnúť do kultúrneho étosu súčasnosti je silná. Preto toľko príbehov o dekonverzii znie, akoby všetci čítali z toho istého scenára – jeho zaužívané klišé signalizujú prispôsobenie sa prijatým normám.

Na čele sú celebrity. Dá sa získať vplyv, vybudovať platformy a zarobiť peniaze. Rob Bell sa vďaka tomu dostane do relácie Oprah, Glennon Doyleová si zvyšuje predaj svojich kníh a Rhett & Link môžu na svojom populárnom kanáli na YouTube hostiť Nacho Libre a Harryho Pottera.

Po nich nasleduje vlna #exvanjelikálnych podcasterov a TikTok hviezd, ktorých víta a povzbudzuje celý priemysel. Je vplyvné dištancovať sa od „zastaraných“ názorov na sex a pohlavie, „nezrozumiteľnej“ Biblie s hovoriacimi hadmi a zakázanými mäkkýšmi a „urážlivých“ doktrín, ako je hnev a peklo.

Netvrdím, že poznám srdce takýchto vplyvných ľudí. V hre môžu byť aj iné motivácie než uznanie medzi ľuďmi v uliciach. No pozorujem, že spoločenský tlak je silný – a nielen pre celebrity.

Kultúrna nevraživosť je skutočná. Či už v progresívnych mestských centrách (ako je moje rodné mesto Portland) alebo v univerzitnom prostredí (ako je miesto, kde momentálne žijem), kresťania rozhodne nie sú cool. Je ťažké byť tým čudákom, ktorý sedí sám na obede. Mnohí z nás pociťujú spoločenský tlak – a na uvoľnenie tlaku stačí jeden príspevok na Instagrame.

„Liekom“ je ukrižovanie svojho imidžu. Evanjelium vás vyzýva, aby ste potláčali svoju lásku k vplyvu a prestíži – umŕtvovali ju. Ježiš varuje pred tými, ktorí milujú „ľudskú slávu“, viac než „Božiu slávu“ (Jn 12:43). Nie je zlé chcieť lásku a uistenie, no je zlé chcieť ich viac od svojich nestálych priateľov ako od verného Boha.

Ján varuje: „Nemilujte svet, ani to, čo je vo svete. Ak niekto miluje svet, nie je v ňom Otcova láska“ (1Jn 2:15). Svet tu neodkazuje na dobré Božie stvorenie, ale na hriešne vzory, ktoré sa v spoločnosti normalizovali cez našu vzburu proti Bohu. Jadrom týchto vzorcov je naša túžba po autonómii od Boha – rovnaká túžba, ktorú dnes dekonštrukcia obhajuje.

Dekonštrukcia môže podnecovať márnivosť. Môže živiť vašu neistotu, vašu túžbu po prijatí tým, že vás napĺňa horúcim vzduchom sveta. Evanjelium vás naopak vyzýva: „Pokorte sa teda pod mocnou Božou rukou, aby vás vo svojom čase povýšil“ (1Pt 5:6). Boh vás v očiach sveta pokoruje, aby vás nakoniec spolu s ním vyzdvihol.

Umŕtvite svoju túžbu po uznaní ľuďmi z ulíc tohto sveta, aby ste mohli zažiť zjednotenie s Bohom.

Diagnóza: uznanie sveta

Liek: ukrižovanie imidžu

Diagnóza a liek

Ako kazateľ som zistil, že pochopenie týchto základných príčin mi pomáha, keď s ľuďmi prechádzam dekonštrukciou. Správna diagnóza pomáha podať správny liek.

Je nepríjemné, ak sa niekto zaoberá zranením v cirkvi a vy mu podáte hromadu apologetických kníh, aby si ich prečítal. Tie isté knihy budú zbytočné, ak v skutočnosti chce len ospravedlniť svoj hriech.

Tiež stojí za to si uvedomiť: skutočné motívy ľudí sa často budú líšiť od ich vyjadrených motívov. Stalo sa mi, že za mnou prišli ľudia „s veľkými otázkami o Bohu“, a neskôr vyšlo na povrch, že pociťujú spoločenský tlak v škole alebo majú aféru v kancelárii.

Ľudia môžu mať viacero motívov. Niektoré pretrvávajúce teologické otázky, zlá skúsenosť s cirkvou a túžba po prijatí svetom sa môžu spolu dusiť v srdci. Byť dobrým kazateľom, mentorom alebo priateľom si bude vyžadovať pozornosť voči jedinečnosti každej situácie.

To všetko znamená výzvu: vyžaduje si to čas. Služba v dobe dekonštrukcie bude pravdepodobne zahŕňať pozornosť v rozhovore, citlivosť na Ducha a riziko investície – s vedomím, že človek môže nakoniec aj tak odísť. Dobrí lekári venujú svojim pacientom čas a my ako služobníci evanjelia musíme tiež. Múdrosť môže predpisovať odlišné liečby, no v konečnom dôsledku je tu jeden zdroj uzdravenia, ktorý sa snažíme podávať: liek, ktorý sa nachádza v Ježišovi Kristovi.

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition

Josh Butler

pôsobí ako pastor v cirkevnom zbore Redemption Tempe v Arizone, je autorom kritikou oceňovaných kníh Beautiful Union, The Skeletons in God's Closet a The Pursuing God a spolupracovníkom v The Keller Center for Cultural Apologetics. Josh rád mení paradigmy, aby pomohol ľuďom, ktorí zápasia s ťažkými témami kresťanskej viery, konfrontáciou s populárnymi karikatúrami a ich nahradením krásou a silou skutočnej veci. Joshova manželka Holly, dcéra Aiden a synovia James a Jacob radi trávia čas s priateľmi pri skvelých jedlách a objavujú malebné krásy juhozápadu USA.