„Čím si získaš ľudí, pre to si ich získaš.“
Toto motto varuje pred metódami rastu cirkvi, ktoré sa zameriavajú na hľadajúcich (seeker-sensitive). „Snažte sa získať ľudí do cirkvi tým, čo ich osloví (dobrá hudba, veľa programov, relevantné kázne), a potom – keď už sú v nej – im dajte to, čo potrebujú (hlboké učeníctvo, zdravé učenie).“
Problém tohto prístupu je: ak ľudia prídu kvôli chytľavej hudbe alebo kázňam vyvolávajúcim dobré pocity, potom to budú očakávať aj naďalej. A ak im to neposkytnete, budú pravdepodobne nespokojní.
Predpokladám, že väčšina pastorov, ktorí čítajú tento článok, nemá vyslovene filozofiu služby, ktorá by bola citlivá na hľadajúcich. Nehovoríte: „Zámerne sa snažíme apelovať na túžby a želania nekresťanov alebo nedávno obrátených kresťanov, aby prišli do kostola počuť evanjelium.“
V našej službe je však ľahké uspokojovať konzumentov. Skôr by sme ich ale mali viesť k tomu, aby rozvíjali svoje duchovné chuťové poháriky pre bežné prostriedky milosti: verné kázanie Slova, zachovávanie sviatostí, zmysluplné členstvo, hlboké učeníctvo a podobne.
Druhy konzumentov
Skôr než začnete ako pastier pásť konzumentov, musíte poznať aký druh konzumenta pasiete. Existujú rôzne druhy. Dovoľte mi vymenovať štyri.
1. Konzument udalostí
Zhrnutím a podstatou cirkevného života pre tohto spotrebiteľa je nedeľné bohoslužobné zhromaždenie; a nielen samotné zhromaždenie, ale aj dobrá produkcia, ktorá poskytuje dojímavý zážitok. „Eventový konzument“ má tendenciu byť pasívny vo svojej cirkevnej angažovanosti mimo nedeľnej bohoslužby. Chce jednoducho prísť v nedeľu a byť naplnený na celý týždeň.
2. Teologický/ biblický konzument
Áno, takýto človek existuje! Tento druh konzumenta sa príliš nezaujíma o vzťahy, učeníctvo, evanjelizáciu alebo iné aspekty cirkevného života. Jednoducho chce viac Biblie!
Je to zlé? Áno aj nie. Samozrejme, chceme, aby ľudia chceli viac Biblie. Ale to je všetko, čo „biblický konzument“ chce. Nemá záujem pomáhať druhým nasledovať Krista. Chce si len naplniť hlavu väčším množstvom biblických vedomostí.
„Teologický/ biblický konzument“ má tiež tendenciu byť príliš kritický voči cirkvi, pretože všetku svoju pozornosť sústreďuje na teologickú presnosť a konzum.
3. Konzument vzťahov
Ide o typ človeka, ktorý túži zažiť spoločenstvo v cirkvi. Opäť je to dobrá vec!
Keď sa to však stane jedinou vecou, ktorú od cirkvi chceme, stáva sa to zlou vecou. Vzťahový konzument má tendenciu príliš málo sa zaujímať o učenie. Má sklon byť skôr vzťahovým prijímateľom než vzťahovým darcom; to znamená, že on sám len málo povzbudzuje a slúži iným, no očakáva, že o neho sa druhí budú starať.
4. Konzument služby
Konzument služby chce viac tabuliek, viac programov, viac štruktúr, viac vecí na robenie. Rád slúži Pánovi. Amen! Ale konzumenta služby býva ťažké uspokojiť. Často sa bránia zmenám vo svojich najobľúbenejších službách, ale v službách iných nachádzajú veľa priestoru na zlepšenie.
Na dne všetkého takéhoto konzumu služby môže byť zameranie na seba. Takíto ľudia môžu byť hriešne nespokojní, pretože sa nenapĺňajú ich túžby. Môžu sa prehnane ku všetkému vyjadrovať, pretože veria, že na ich názore záleží najviac. Tí, ktorí sú príliš kritickí, sú takí preto, lebo veria, že oni majú všetky správne odpovede.
V cirkvi existujú aj iné druhy konzumentov, ale podľa mojich skúseností bývajú tieto najčastejšie. A predsa, z týchto štyroch je konzument služby azda najbežnejší, aspoň na Západe. Z tohto dôvodu zameriame našu pozornosť naň.
Nebudeš uspokojovať
Je veľmi ľahké padnúť do pasce uspokojovania konzumentov služby. Pastori, ktorí to robia, však riskujú vyhorenie. Sú zmietaní rozmarmi túžob iných a pastori ich nikdy nebudú schopní uspokojiť.
Navyše, ak sa ako pastor snažíte vyhovieť želaniam konzumentov služby, môžete sa dostať do pasce spoliehania sa na metódy a programy duchovnej premeny, ktoré Biblia jednoducho nepredpisuje.
Starostlivosť o konzumentov
Ak by pastori nemali uspokojovať potreby konzumentov služby, čo by mali robiť? Odpoveď je jednoduchá: mali by robiť to, na čo ich Boh povolal: pastoračne ich usmerňovať. Tu je niekoľko tipov na pastoráciu konzumentov služby:
1. Spojte ich s niekým, kto ich bude učeníkovať.
Možno viete o niekom vo vašom zbore, kto býval konzumentom služby, ale teraz je presvedčený o tom, že usilovanie sa o bežné prostriedky milosti v živote zboru je cestou k duchovnému rastu. Spojte tohto človeka s konzumentom služby. Alebo sa ho jednoducho opýtajte, či by bol otvorený pravidelnému stretávaniu so zbožným človekom, ktorý by s ním tieto veci preberal a povzbudzoval ho v Kristovi.
2. Vyzdvihujte bežné prostriedky milosti.
Jedným z dôležitých spôsobov, ako pomôcť konzumentovi služby odkloniť sa od konzumného zmýšľania, je vyzdvihovať bežné prostriedky milosti v živote cirkvi. Predstavte im víziu toho, aký nádherný je jednoduchý, obyčajný cirkevný život. Nedeľné bohoslužby spájajú ľudí rôznych národností, kultúr, veku, pôvodu a pozadia do jedného jednotného zhromaždenia. Takíto rôzni ľudia potom počujú zvestovanú moc Slova, vidia premenený život v krste, zúčastňujú sa na rodinnom pokrme vo Večeri Pánovej, spoločne spievajú slávu nášho Boha a jednotne sa modlia za tento pokazený svet.
Predstavte aj víziu toho, aká krásna je kultúra učeníctva v cirkvi. Hovorte so zborom o tom, aký vplyv má na slobodnú matku, keď manželia s odrastenými deťmi z vlastnej iniciatívy oslovia niekoho, komu pomôžu priviesť deti do kostola, postrážia ich alebo sú len niekým, s kým sa môže porozprávať a komu sa môže vyplakať. V takomto organickom učeníctve je veľká sila!
3. Buďte stále prítomní.
Snažte sa nenechať sa zmietať rôznymi túžbami konzumentov služby. Potrebujú pastora, ktorý je stály vo svojom presvedčení – nie je zlý, bezcitný alebo hluchý k ich obavám, ale napriek tomu je stály a pevný.
4. Povzbudzujte ich, aby si našli zbor, ktorý lepšie vyhovuje ich preferenciám.
Tento tip je, samozrejme, poslednou možnosťou. Ak niekto jednoducho zostáva nepresvedčený o jednoduchom pláne služby a nespokojný s tým, čo sa mu ponúka, možno bude najlepšie povzbudiť ho, aby si našiel zbor, ktorý lepšie vyhovuje jeho preferenciám. V inom kontexte by sa im mohlo lepšie dariť.
Záver
To, čím ľudí nasýtite, je to, po čom budú naďalej hladní. Pastori, snažte sa v srdciach svojich ľudí pestovať chuť na bežné prostriedky milosti. Chráňte svoje srdce pred snahou vyhovieť konzumentom služby. Namiesto toho spočívajte v tom, čo Boh predpísal vo svojom Slove, a podľa toho pastorujte.
Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: 9Marks