Biblia a teológia

100 faziet diamantu Ježiša Krista: Časť 3

V liste Efezskej cirkvi Pavol hovorí o privilégiu ohlasovať „nepreniknuteľné Kristovo bohatstvo“ (Ef 3:8). Prečo nepreniknuteľné? Pretože on – a my – by sme mohli pokračovať ďalej a ďalej.

Na začiatok uvádzam 100 faziet diamantu Ježiša Krista. Tieto pravdy sú dobrou správou pre každého, kto urobil pokánie a uveril v neho.

Prečítajte si prvú a druhú časť článku.


  1. Vo všetkom, v čom som bol pokúšaný ja, bol aj on (Heb 4:15).
  2. Celá Biblia je jeho a o ňom (Lk 24:27,44; Jn 5:39,46). Biblia nie je len návod na život, príručka, kniha pravidiel alebo múdra rada. Vo svojej podstate a prvej strany po poslednú je Biblia Slovom Božím o Božej milosti v Božom Synovi pre Boží ľud na Božiu slávu. Keď otvorím túto knihu, dostanem jeho.
  3. Je poslednou odpoveďou na Starú zmluvu. Ježiš zhromažďuje všetky rôzne nite prísľubov a nádeje, záchrany a túžob, ktoré sa nabaľujú celé stáročia. Cnosti každého starozmluvného svätca sa v ňom napĺňajú a zlyhanie každého starozmluvného svätca umocňuje túžbu po ňom.
  4. Nielen Písmo: aj každá báseň, ktorá preniká do srdca, každý príbeh o vykúpení, každý román či film, ktorý vyvoláva túžbu a núti k slzám – to všetko ukazuje na neho. On je zavŕšením každej ľudskej túžby.
  5. On je dokonalým a posledným Kňazom, ktorý zastupuje ľudí pred Bohom.
  6. On je dokonalým a posledným Kráľom, ktorý zastupuje Boha pred ľuďmi.
  7. On je dokonalým a posledným Prorokom, ktorý hovorí pravdu s presnosťou lasera.
  8. On je dokonalým a posledným Mudrcom, čiže múdrym mužom, zobrazujúcim múdrosť vo svojom živote aj vo svojich slovách. Je knihou Prísloví chodiacou po dvoch nohách.
  9. Je dokonalým a konečným Sudcom – absolútne spravodlivým a vševedúcim. Každý jeho verdikt bude správny. Nemusíme brať spravodlivosť do vlastných rúk.
  10. Jeho sľúbený druhý príchod znamená, že budem skladať účty za každé slovo, ktoré vyslovím proti iným, a iní budú skladať účty za každé slovo, ktoré vyslovia proti mne. Všetko bude napravené.
  11. Jeho planúci hnev na nekajúcich sa spája s jeho nežným objatím kajúcnikov. Ani jeden neoslabuje ten druhý. On nie je jednorozmerný Kristus.
  12. Narodil sa v Betleheme – mimo cesty, v zapadnutom Betleheme. Sme oslobodení žiť a slúžiť v neznáme. Nepotrebujeme byť v centre pozornosti. On to nepotreboval.
  13. Božie vtelenie medzi nami znamená, že konečná realita nie je chlad, temno, priestor – ale láska. Boží Syn k nám prišiel ako presah vnútrotrojičnej lásky.
  14. Na kríži s rozpaženými rukami prebodnutými klincami povedal: „Dokonané je“ (Jn 19:30). My vyčerpaní hriešnici môžeme slobodne spočinúť v jeho vyčerpávajúcom diele.
  15. On nás objal klincami zjazvenou rukou, keď sme sa potácali smerom k nebu, a nikdy nepovolí svoje zovretie.
  16. Jeho prvým zázrakom (Ján ho dôrazne nazýva jeho „hlavným/začiatočným“ zázrakom) je premena vody na víno na svadobnej hostine (Jn 2). Potom na konci Zjavenia vidíme svadobnú hostinu Ježiša a jeho nevesty, cirkvi. Každá svadba ukazuje na tú svadbu, ktorá veľmi skoro exploduje na scéne svetových dejín – a bude trvať navždy.
  17. „Vtedy ho všetci opustili a zutekali“ (Mk 14:50). Maximálny počet priateľov, ktorých môžete mať na Facebooku, je 5 000. No on ich nakŕmil 5 000. Stavím sa, že všetkých 5 000 by prijalo jeho žiadosť o priateľstvo na Facebooku. A väčšina z nich by nakoniec zrušila priateľstvo s ním a zablokovala ho. Prečo nechal svojich priateľov, aby ho opustili? Aby mohol byť naším stále prítomným priateľom, ktorý hovorí: „Nezanechám ťa, ani ťa neopustím“ (Heb 13:5).
  18. Neopustili ho len jeho priatelia, ale aj Boh. Vie, čo je to cítiť sa opustený Bohom, pretože vie, čo je to byť opustený Bohom („Bože môj, Bože môj…“). Urobil to preto, aby sme vy a ja neboli nikdy skutočne opustení, aj keď sa cítime opustení.
  19. Miluje slabosť. Pracuje so slabosťou. To ma kvalifikuje pre jeho milosť. Vy to cítite rovnako.
  20. Jeho milosť je dostatočná (2Kor 12:9-10). Nepotrebuje žiadny mnou vytvorený doplnok. Všetko, čo vyžaduje, je potreba. Nič viac, nič menej. Latka Božej milosti je nízko – tak nízko, že sa pod ňu pyšný nemôže dostať.
  21. Nikdy nás nesklame ani nepodcení. Keď na neho prenášame svoje túžby, on ich naplní, a viac než naplní.
  22. Jeho smrť znamená, že naša smrť je začiatok, nie koniec. Dvere, nie múr. Vchod, nie východ.
  23. Jeho zmŕtvychvstanie znamená, že moje telo mi bude jedného dňa vrátené a tentoraz neochabne. Budeme nestarnúci. Mladícka nezrelosť, choroby, zatuhnutosť a strata pamäti budú navždy preč.
  24. On je „prvotinou“ jedinej žatvy (1Kor 15:20,23). Konečné vzkriesenie mŕtvych sa už začalo. Prvý prípad je už medzi nami.
  25. A to telo, ktoré mal – ktoré dostaneme -, bolo plne fyzické (povedal Tomášovi, aby sa dotkol jeho zjazvených rúk) a zároveň neprekonateľne odlišné od našich súčasných tiel (zjavoval sa v zamknutých miestnostiach a bolo ťažké ho spoznať). Keď sa pozeráme na Kristovo vzkriesené telo, pozeráme sa na našu budúcnosť.
  26. Keď vyšiel z hrobu, nastal Eden 2.0. Oproti očakávaniam starozmluvných Izraelitov starý vek pokračoval plnou parou priamo popri svitajúcom novom veku. Preto sa tento svet môže jeden deň zdať ako raj a na druhý deň ako peklo. Ale naše základné občianstvo je teraz v tomto novom Edene, ktorý sa začal.
  27. Toto prekrývanie dvoch vekov tiež znamená, že stále je čas, stále je šanca pre každého – kto si uvedomuje, že sa narodil do starého, pekelného veku – zložiť zbrane a nechať sa strhnúť do svitajúceho východu slnka nového veku.
  28. Tak hlboko sa s nami stotožnil, že keď vystúpil do neba, nezanechal tu svoje telo. Vzal si svoje telo. Vždy bude mať telo. Teraz je jedným z nás, pričom zostáva božský.
  29. A kým je v nebi, je naším obhajcom (1Jn 2:1). Prihovára sa v našom mene. Pred Božím trónom sa nemusíme obhajovať sami. On to robí za nás.
  30. Jedného dňa sa vráti – za hrmotu nebeských vojsk, s plášťom zmáčaným krvou, s očami ako plameň ohňa a s nápisom na bedrách „Kráľ kráľov a Pán pánov“. Bude „šliapať lis s vínom rozhorčeného hnevu všemohúceho Boha“ – a každý neveriaci človek bude postavený pred súd (Zj 19).
  31. Uvidíme ho tvárou v tvár (Zj 22:4). Ty a ja sa jedného dňa pozrieme do očí vzkrieseného galilejského tesára. Aký to len bude okamih. A všetko bude v poriadku.
  32. Keď sa naňho pozrieme, budeme vedieť: sme doma. Ako Boh povedal v Zachariášovi: „Privediem ich späť“ Zach 10:10. Prejdeme cez šatník do Narnie. Budeme plakať od úľavy.
  33. A nám sa uľaví, pretože on odmietol slávu, ktorá mu právom patrila, vstúpil do pekla a bahna nášho sveta, aby nás chytil a vtiahol do nového poriadku – nového sveta šalomu a rozkvetu, slnka a pokoja a búrlivého smiechu. Všetko z čistej milosti. Stačí ju jednoducho prijať. Je k dispozícii každému, kto za ňu odmietne zaplatiť.

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition

Dane Ortlund

slúži ako hlavný kazateľ cirkevného zboru Naperville Presbyterian Church v Naperville, Illinois. Je autorom kníh Gentle and Lowly: The Heart of Christ for Sinners and Sufferers a Deeper: Real Change for Real Sinners. Dane a jeho manželka Stacey majú päť detí.