Článok patrí do série každodenných zamyslení z Lukášovho evanjelia s názvom … a začali sa radovať.
Tým, čo si namýšľali, že sú spravodliví a inými pohŕdali, povedal toto podobenstvo: Dvaja muži vošli do chrámu modliť sa. Jeden bol farizej, druhý mýtnik. Farizej zastal a takto sa v duchu modlil: Bože, ďakujem ti, že nie som ako ostatní ľudia: vydierači, nespravodliví, cudzoložníci alebo ako tento mýtnik.
Lukáš 18: 9 – 11
Ako prichádza do chrámu farizej? Tak, ako keď zdravý človek príde k lekárovi. Svoju modlitbu začína takto: Bože, ďakujem ti, že nie som ako ostatní ľudia. Predstavte si, že by niekto prišiel do ambulancie lekára a povedal: Pán doktor, prišiel som vám povedať, že ja nie som ako vaši pacienti. Moje zdravie je v absolútnom poriadku. Srdce pracuje spoľahlivo, trávenie ani nemôže byť lepšie, s chrbticou nemám najmenšie problémy. Skrátka, na rozdiel od vašich pacientov v čakárni, moje zdravie nemá jedinú chybu. Čo môže lekár pre takého človeka urobiť? Nič, lebo ani o nič nežiada. Veď načo, keď je presvedčený o tom, že mu nič nie je?!
Farizej je príkladom človeka, ktorý ide do chrámu, do „ambulancie“ nebeského Lekára len preto, aby sa tam pochválil svojím zdravotným stavom. Aby sám sebe zablahoželal k svojmu duchovnému a morálnemu zdraviu. A robí tak svojou modlitbou. Tá začína sľubne, lebo začína vďačnosťou: Bože, ďakujem ti. Teraz by sme však čakali takéto pokračovanie: Ďakujem ti za to, aký si ty úžasný Boh, plný milosti, lásky a dobroty ku mne. Ale miesto toho hovorí: Ďakujem ti za to, aký som ja úžasný. Že nie som ako všetci ostatní hriešnici.
Farizej neďakuje za to, aký je Boh dobrý. On ďakuje za to, aký je on dobrý. Je mravný, čestný, zbožný. Jedným slovom povedané, je lepší než tí druhí. Na porovnávaní sa s druhými zakladá svoju mravnú nadradenosť. Bože, ďakujem ti, že nie som ako tento mýtnik. Dnes môže mať takáto modlitba opačnú podobu: Bože, ďakujem ti, že nie som ako ten farizej, pokrytec. Jedna aj druhá je rovnako zlá. Jednou i druhou sa človek povyšuje nad druhého.
Pre človeka, ktorý je spokojný so sebou, Boh nič nemá. Taký odíde od Neho prázdny a naprázdno. Ba čo je ešte horšie, odíde neospravedlnený! Prečo? Lebo prišiel ako samospravodlivý. Kto je dobrý vo vlastných očiach, je vinný v Božích očiach. Vedomie vlastnej dobroty ho diskvalifikuje pred Bohom.
Pane, chráň nás pred porovnávaním sa s druhými!
Každodenné zamyslenia sú prevzaté z publikácie . . . A ZAČALI SA RADOVAŤ– úvahy na každý deň vydanej v roku 2022.
Ak by ste si chceli zakúpiť tlačenú knihu (10,- €) zamyslení, kontaktujte nás emailom.
je kazateľ a teológ, ktorý miluje a nasleduje Pána Ježiša Krista. Štúdiu a vyučovaniu jeho Slova zasvätil celý svoj život. Jeho poslucháči, alebo čitatelia jeho výkladov proroka Jonáša, Apokalypsy, či knihy Genezis vedia, že ich prednášal a písal učeň Slova (Biblie) a majster slova (komunikácie). K rovnakej vášni Rasťo každoročne povzbudzuje aj ostatných ohlasovateľov Slova na Seminároch o zvestovaní Písma.
Táto stránka používa cookies pre zvýšenie používateľského komfortu počas návštevy stránok. Tieto cookies sú rozdelené na nevyhnutné a nepodstatné. Nevyhnutné cookies sú potrebné pre správny chod stránky a neukladajú žiadne osobné údaje. Nepodstatné cookies vylepšujú používateľskú skúsenosť na našich stránkach a môžu ukladať identifikačné údaje o Vás. Tieto cookies budú uložené vo Vašom prehliadači, len ak nám dáte povolenie. Tiež máte možnosť neskôr ukladanie týchto cookies odmietnuť. Po odmietnutí je však možné, že nie všetky funkcie našej stránky budú pre Vás fungovať tak, ako by mali.
Tieto cookies sú pre chod stránky nevyhnutné a bez nich by stránka nepracovala správne. Umožňujú nám udržiavať kontakt s Vaším prehliadačom a tým zvyšujú bezpečnosť pripojenia. Nezaznamenávajú ani neukladajú žiadne osobné údaje.
Cookies, ktoré nám pomáhajú poskytovať funkcionalitu, ktorá pre beh stránky je je nevyhnutná. Ide napríklad o vkladanie videí alebo možnosť zdieľania nášho obsahu cez sociálne siete. Tiež ich využívame na zbieranie informácií o používaní našej stránky, napríklad počet návštevníkov, sledovanosť jednotlivých článkov, miesta, odkiaľ k našej stránke ľudia pristupujú a podobne. Takéto informácie nám pomáhajú lepšie porozumieť, kto navštevuje naše stránky a pomocou nich vylepšovať naše služby.