Biblia a teológia

5 dôvodov, prečo boli puritáni takí radostní

Už ste počuli tie karikatúry. Puritánov „prenasleduje strach, že niekto, niekde, môže byť šťastný“. Sú to „zabijaci radosti“, neradostní chladní vyvolení. To je moderný pohľad na puritánov. Samotné slová puritán a puritánsky sa používajú ako kúsky slovného bahna.

Slovo „puritán“ vzniklo v 16. storočí ako nadávka. Pre priemerného Angličana existoval na jednej strane rímskokatolícky „pápež“ a na druhej strane „puntičkár“ alebo „puritán“. Tento výraz naznačoval puntičkársku, svätejšiu stranu ľudí, ktorí sa považovali za čistejších ako ostatní. Určite to nebol presný opis: Tí, na ktorých sa vzťahoval, sa snažili byť čistí, ale nikdy sa za čistých nepovažovali, ako o tom svedčí ich neustále svedectvo o vlastnej hriešnosti a nedokonalosti.

Puritanizmus bol hnutím založeným na Biblii. Z doktrinálneho hľadiska to bol druh energického, radostného kalvinizmu; zo skúsenostného hľadiska bolo vrelé a nákazlivé a tešilo sa zo spoločenstva s Bohom a so svätými; z evanjelizačného hľadiska bolo aktívne a naliehavé, ale zároveň nežné; z cirkevného hľadiska bolo zamerané na trojjediného Boha, jeho uctievanie a službu.

Puritáni, hoci boli vážni a zbožní, boli väčšinou radostní – v skutočnosti jedna z najradostnejších skupín ľudí, aká kedy žila na zemi. Tu je päť druhov radosti, ktorými sa puritáni vyznačovali.

1. Svätá radosť: Šťastie v bázni pred Bohom

Téma Žalmu 128 je zrejmá, pretože sa opakuje dvakrát: „Blahoslavený každý, kto sa bojí Hospodina, kto chodí po jeho cestách“ (Ž 128:1; porov. Ž 128:4). Slovo blahoslavený sa vzťahuje na skutočnú, šťastnú, vnútornú radosť, ktorá vyviera z hĺbky srdca.

Okrem toho, že sa radosť v Žalme 128 sústreďuje na Boha a na bázeň pred ním ako na základ našej radosti, sústreďuje sa na tri stvoriteľské nariadenia: prácu, manželstvo, uctievanie. Väčšina radosti v ľudskom živote pod Božou vládou vyžaruje z každodennej práce, z domácej situácie a z uctievania Boha.

Čo však znamená báť sa Boha? Puritáni učili, že bázeň pred Bohom zahŕňa tri základné zložky: správnu predstavu o Božom charaktere; všadeprítomný pocit Božej prítomnosti; a neustále vedomie našej povinnosti voči Bohu. Báť sa Boha znamená, že úsmevy a mračenia Boha majú väčšiu hodnotu ako úsmevy a mračenia človeka. Puritáni zdôrazňovali, že úctyhodná bázeň pred Bohom je kľúčom k vernosti v každej životnej situácii. Hriech nám prináša nešťastie, ničí radosť zvnútra. Zbožná bázeň sa však stráni hriechu.

2. Radosť z povolania: Šťastie v práci

Bohabojný človek, ako sa ďalej píše v Žalme 128, nájde radosť vo svojej práci, ktorú vykonáva pre Pána: „Keď sa budeš živiť z práce svojich rúk, budeš blažený a dobre sa ti bude vodiť“ (Ž 128:2).

Puritáni verili, že iba bohabojný človek:

  • Má rád svoju prácu nielen ako zamestnanie, ktoré zabezpečuje nevyhnutné životné potreby, ale aj ako povolanie od Boha. Keďže má bázeň pred Bohom, teší sa z každého aspektu svojej práce a vychutnáva si každý úspech ako prejav Božej lásky a milosti.
  • Pracuje s cieľom osláviť Boha. Táto základná bezúhonnosť ho chráni pred mnohými problémami; umožňuje mu vykonávať všetky svoje činnosti s biblickou poctivosťou, usilovnosťou a horlivosťou. Pomáha mu horlivo sledovať svoje ciele.
  • Dôveruje Božiemu zasľúbeniu o zabezpečení. Podobne ako vdova zo Sarepty dôveruje, že Boh sa postará, aj keď sa jeho zásoby zmenšia.
  • Zvládne životné sklamania s duchovnou zrelosťou, spočívajúcou vo viere v Božie zvrchované zámery.
  • Vie, že sa bude naveky tešiť z milostivej Božej odmeny za svoje dobré dielo a dobré skutky.

V dôsledku toho je puritánsky pohľad na svetskú prácu teologicky bohatý.

3. Domáca radosť: Šťastie v rodine

 Žalm 128:3 pokračuje tým, že normálnym Božím zámerom je umožniť bohabojnému človeku, aby doma žal skutočnú radosť z vlastnej rodiny: „Tvoja žena bude v tvojom dome ako úrodný vinič; tvoji synovia budú okolo tvojho stola ako mladé olivy.“

Podobne aj puritáni verili, že radostné požehnania plynú bohabojnému človeku z rodinného života: Po prvé, je tu radosť z plodnej, zbožnej manželky. Deti nie sú jediným ovocím, ktoré bohabojná manželka prináša. Vinič neprináša len hrozno. Prináša aj listy, tieň, krásu a ochranu pôdy. Plodná manželka prejavuje vo svojom živote mnoho Kristovských milostí. Vinič je symbolom plodnosti. Vinič prináša osvieženie a radosť. Bohabojná manželka ponúka svojmu manželovi múdre rady. Jeho srdce jej bezpečne dôveruje. Ona poskytuje spoločenstvo, intimitu a nevýslovnú radosť vo všetkých oblastiach života.

Niet pochýb o tom, že mnohé puritánske manželstvá výrazne zaostávali za ideálom. Avšak pohľad puritánov na ideálne manželstvo a ich usilovnosť v závislosti od Boha pracovať na tomto ideáli robili základy ich domovov pevnými. Verili Božiemu zasľúbeniu, že ženatý muž, ktorý sa bojí Boha a kráča po jeho cestách, bude požehnaný šťastným manželstvom (Ž 128:3).

4. Radosť plná uctievania: Šťastie prostredníctvom kázania a soboty

 Žalm 128:4-5 hovorí, že tí, ktorí sa boja Pána, budú v sobotu pri uctievaní radostní:

Hľa, takto bude požehnaný muž, ktorý sa bojí Hospodina. Nech ťa požehná Hospodin zo Siona, aby si videl blaho Jeruzalema po všetky dni svojho života.

Puritáni verili, že z Božej milosti väčšina požehnaní v živote nakoniec pochádza zo Siona a Jeruzalema. Pánov deň, ktorý nazývali jarmokom pre dušu, bol stredobodom ich radostného života. Na Božích nádvoriach od Pánovho dňa do Pánovho dňa počúvali a nanovo prežívali, že ich hriechy boli zmyté v drahocennej krvi Imanuela. To ich napĺňalo nevýslovnou radosťou – často slzami radosti – a spôsobovalo, že túžili žiť úplne a výlučne na Božiu slávu.

Podobne ako reformátori, aj puritáni verili v ústredné postavenie cirkvi. A verili, že „prijateľný spôsob uctievania pravého Boha je ustanovený ním samým“. Puritáni prijali regulačný princíp uctievania a verili, že k Slovu by sa nemalo nič pridávať ani uberať okrem toho, čo sa prejavuje v novozmluvnej bohoslužbe.

Znovu a znovu počúvame o puritánoch, ktorí s radosťou cestovali celé hodiny, aby si vypočuli dobré kázanie, a o tom, ako si mysleli, že počúvanie kázní je oveľa napĺňajúcejšie a radostnejšie ako večerné svetské radovánky. Kázne zvyčajne trvali hodinu alebo dlhšie. Puritán Laurence Chaderton z Emmanuel College v Cambridgei sa raz ospravedlnil svojim veriacim, že im kázal dve hodiny v kuse. Ich odpoveďou bolo zvolanie: „Pre Boha, pane, pokračujte, pokračujte!“

5. Budúca radosť: Šťastie vďaka Božej zmluvnej vernosti

 Žalm 128:6 vyhlasuje, že šťastie bohabojných bude siahať ďaleko do budúcnosti: „a uzrel synov svojich synov. Pokoj nad Izraelom!“ Puritáni boli radostnými teológmi zmluvy. Zmluvu milosti vnímali ako veľký celok, ktorý sa začína Bohom zmluvy, jeho pôsobením v živote zmluvného spoločenstva a prácou a svedectvom tohto spoločenstva v okolitom svete.

Veriaci človek by sa mal po všetky dni usilovať radovať z Božej zmluvnej vernosti – áno, zo samotného Boha, veď či nie je cieľom človeka, ako povedali puritáni vo svojom najslávnejšom súbornom vyhlásení, ktoré bolo kedy napísané, „oslavovať Boha a tešiť sa z neho naveky“?

Žiadni zabijaci radosti tu nie sú

Puritáni neboli zďaleka zabijakmi radosti. Poznali radosti, ktoré ich kritici nedokázali pochopiť. Pre puritánov je základným tajomstvom všetkých týchto radostí – v Bohu, v práci, v domácnosti, medzi deťmi, pri verejných bohoslužbách a na Deň Pána a pre neznámu budúcnosť pri obrátení nastupujúcich generácií – vážna, úctivá bázeň pred Pánom v tvári Pána Ježiša Krista, uplatňovaná Duchom Svätým.

Je to trojičná radosť v tom a skrze toho, ktorý povedal: „Vaša radosť bude úplná.“ Mimo Krista môže byť Boh len spaľujúcim ohňom a večným plameňom.

Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition

Joel R. Beeke

je autorom a spoluautorom stovky kníh a editorom ďalšej stovky. Je predsedom a zároveň profesorom systematickej teológie a homiletiky na Puritan Reformed Theological Seminary v meste Grand Rapids v Michigane, redaktorom magazínu Banner of Sovereign Grace Truth, vedúcim vydavateľstva Inheritance Publishers a viceprezidentom spolku Dutch Reformed Translation Society.

Joel R. Beeke tiež napísal