Bol raz jeden muž, ktorý sedel vo väzení, pretože bol zlodej. Bol to jeho životný štýl, ale počas pobytu vo väzení počul evanjelium a predivne sa obrátil.
Keď prišiel čas jeho prepustenia, vedel, že ho čaká veľký boj. Väčšina jeho starých priateľov boli zločinci a on vedel, že nebude ľahké prelomiť vzorce svojho starého spôsobu života.
S ohľadom na túto úzkosť prvou vecou, ktorú urobil po prepustení z väzenia, bolo, že si našiel kostol, kde sa mohol modliť.
Keď sa pozrel do prednej časti kostola, uvidel na stene napísané slová Desatora. Jeho oči sa okamžite zamerali na slová prikázania, ktoré akoby ho odsudzovali. „Nepokradneš!“ (Ex 20:15).
„To je to posledné, čo potrebujem.“ Muž si pomyslel. „Poznám svoju slabosť. Poznám svoje zlyhanie a viem, aká intenzívny bude boj, ktorý budem musieť zviesť s týmto pokušením.“
Muž sa stále pozeral na slová na stene. Keď si ich znova a znova čítal, zdalo sa mu, že Boh hovorí do jeho srdca tieto slová s novým významom, ktorý nikdy predtým nevnímal.
Predtým tieto slová vždy počúval v tóne odsudzujúceho príkazu: „Nepokradneš!“ Teraz sa mu však zdalo, že Boh mu hovorí tie isté slová ako úžasné zasľúbenie: „Nepokradneš!“
Nebudeš kradnúť, lebo som do teba vložil svojho Ducha a spôsobím, že budeš kráčať po mojich cestách (Ez 36:27). To, čo bolo kedysi len odsudzujúcim príkazom, sa teraz javilo ako úžasný prísľub nových možností, ktoré otvoril Ježiš Kristus prostredníctvom moci Ducha Svätého.
Nový život je pre vás možný prostredníctvom Ježiša Krista a moci jeho Ducha. Keď uveríte v Ježiša, Boh vám dáva svojho Ducha Svätého, aby vás zmocnil pre život, ku ktorému vás povoláva.
Boh poslal svojho Syna,
aby sa splnila požiadavka Zákona v nás, ktorí žijeme nie podľa tela, ale podľa Ducha (Rim 8:4).
Ježiš naplnil zákon za nás. Tu nám však Písmo hovorí, že Božím zámerom je, aby sa zákon naplnil v nás.
Ako sa pri tom cítite? Ak ste ako ja, budete mať pocit, že máte pred sebou dlhú cestu. Veľké povzbudenie som však našiel v Heidelberskom katechizme, dokumente zo šestnásteho storočia, ktorý formou otázok a odpovedí vykladá kresťanskú vieru.
Heidelberský katechizmus je usporiadaný do troch okruhov: trápenie, vyslobodenie a vďačnosť. Trápenie sa zaoberá naším stavom pádu do hriechu. Vyslobodenie sa zaoberá tým, čo pre nás urobil Ježiš. Vďačnosť je opisom celého kresťanského života.
Je dôležité, že práve tu sa Heidelberský katechizmus zaoberá 10 prikázaniami. Prikázania opisujú život, pre ktorý sme boli vykúpení. Pre kresťana teda nepatria pod trápenie, ale pod vďačnosť.
Otázka 114 katechizmu sa pýta: Môžu však ľudia obrátení k Bohu dokonale dodržať všetky prikázania?
Odpoveď: Nie.
Možno poviete: „Myslel som si, že to má byť povzbudivé! Ale tým sa odpoveď nekončí:
Dokonca aj najsvätejší ľudia, pokiaľ sú v tomto živote, napĺňajú iba nepatrnú čiastku tejto poslušnosti. Predsa to však znamená, že… začali žiť nie iba podľa niektorých, ale podľa všetkých Božích prikázaní [1].
Žiadny kresťan nie je všetkým, k čomu ho Boh vyzýva. Aj ten najsvätejší človek, ktorého poznáte, má iba nepatrnú čiastku poslušnosti. Ale v každom veriacom je čiastka skutočnej svätosti. Každý kresťan má túto čiastku: Čiastku lásky k Bohu, čiastku lásky k blížnemu. Čiastku bezúhonnosti, čiastku pravdy, čiastku uctievania, čiastku odpočinku.
Žiadny kresťan nie je úplne čistý, ale v každom veriacom je čiastka čistoty. Žiadny kresťan nie je úplne spokojný, ale v každom veriacom je čiastka spokojnosti. To, čo máme teraz, je čiastka pravdy, pokoja, bezúhonnosti, odpočinku a uctievania.
Táto nepatrná čiastka je skutočná. Skutočne začíname žiť podľa všetkých, nielen niektorých Božích prikázaní. Každý deň prináša nové príležitosti, aby táto nepatrná čiastka rástla. A keď sa objaví náš Pán, to, čo v nás začal, bude dokončené.
POZNÁMKA:
[1] Brecko, J. red. Heidelberský katechizmus. Reformovaná kresťanská cirkev na Slovensku: Komárno, 2014, s 59.
Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: Open The Bible.