Hoci musíme odpočívať, hoci musíme robiť prestávky, aby sme načerpali nové sily, hoci musíme prestať pracovať, Písmo potvrdzuje, že Ježiš sa neustále modlí za svoj ľud.
Často premýšľame o tom, čo Kristus dosiahol v minulosti alebo čo urobí v budúcnosti; zriedka uvažujeme o tom, čo robí v prítomnosti. Písmo nám hovorí, že „žije neustále, aby sa za nich prihováral“ (Heb 7:25), že je „po Božej pravici prihovára sa za nás“ (Rim 8:34) a že „máme u Otca obhajcu – Ježiša Krista, spravodlivého“ (1Jn 2:1).
Ale za čo presne sa Ježiš modlí za vás? Hoci je veľkou útechou počuť, že Ježiš sa za nás modlí, ešte väčšou útechou je počuť, za čo sa za nás modlí. Pri skúmaní Písma objavujeme tri konkrétne prosby, ktoré Ježiš predkladá Otcovi v našom mene.
Ochrana pred zlým
Vieme, za čo sa Kristus modlí za nás v nebi, keď vidíme, za čo sa modlí za nás na zemi. A v Ježišovej veľkňazskej modlitbe v Jánovi sa modlí: „Svätý Otče, zachovávaj ich v tvojom mene“ (Jn 17:11, zdôraznenie pridané). O niekoľko veršov ďalej Ježiš prosí: „Neprosím, aby si ich vzal zo sveta, ale aby si ich ochránil pred zlým“ (Jn 17:15). Keď spíte, Ježiš sa modlí za vašu ochranu pred zlým.
Ježiš pozná taktiku Satana. Diabol je otec lží (Jn 8:44), ktorý nás pokúša, aby sme opustili vieru. Šepká nám obvinenia ako: „Nie si dosť dobrý. Boh je z teba sklamaný. Želá si, aby ťa stvoril inak.“ Ale zatiaľ čo diabol obviňuje, Kristus obhajuje. Keď Satan vznáša obvinenia, Ježiš predkladá svoju obhajobu. Žiadne obvinenia nepriateľa neobstoja, pretože tvoj Obhajca už na všetky odpovedal.
Spomeňte si, čo Ježiš povedal Petrovi: „satan si vás vyžiadal, aby vás preosial ako pšenicu. Ale ja som za teba prosil, aby tvoja viera neochabla“ (Lk 22:31-32). Peter zakopol, ale jeho viera neochabla úplne. Bolo to preto, že Ježiš sa za neho modlil. Kristove modlitby sú vždy vyslyšané. Ako hovorí Robert Murray M’Cheyne: „Keby som mohol počuť Krista, ako sa za mňa modlí v susednej izbe, nebál by som sa ani milióna nepriateľov. Vzdialenosť však nehrá žiadnu úlohu. On sa za mňa modlí.“
Ochrana v utrpení
Pavol vysvetľuje v Rimanom 8:34-37, že súženie, úzkosť, prenasledovanie a nebezpečenstvo nás neoddelia od Kristovej lásky, lebo on je „po Božej pravici a prihovára sa za nás“. Všetko „víťazne prekonávame skrze toho, ktorý si nás zamiloval“.
Pavol nehovorí, že v tomto svete nebudeme trpieť. Budeme mať súženie, úzkosť, prenasledovanie, hlad a nebezpečenstvo. Ale hovorí, že toto utrpenie nás neoddelí od Krista, pretože máme niekoho, kto sa za nás prihovára. Pavol sľubuje, že budete zachovaní uprostred svojho utrpenia, nie preto, že ste takí silní, ale preto, že Ježiš zomrel, vstal z mŕtvych a je po pravici Boha, kde sa za vás prihovára aj teraz.
On vie, že trpíte, a modlí sa za vás. Nie je neschopný súcitiť s vašimi slabosťami, ale bol pokúšaný vo všetkom tak ako vy – avšak bez hriechu (Heb 4:15).
Ježiš dôverne pozná vaše utrpenie, aj keď ste o ňom nikomu inému nehovorili. Je vaším súcitným prímluvcom. Keď staroveký veľkňaz vstúpil do Božej prítomnosti, mal na hrudi 12 klenotov, ktoré predstavovali celý Boží ľud (Ex 28:1-43). Tieto klenoty sme teraz my. A každý z nich je iný. On predkladá vaše konkrétne potreby pred Otca.
Ježiš je nielen súcitným, ale je aj vaším neustálym, verným prímluvcom. Už 2000 rokov sa za nás prihovára. Kým päť minút sa nám môže zdať príliš dlho, on prosí navždy. Nikdy ho to neomrzí. Nikdy si od toho nedáva dovolenku. Nikdy si nemusí dať prestávku, aby sa vyspal. Nekonečné súcitné srdce vydychuje nekonečné modlitby. Jeho srdce je neustále pohnuté kvôli vám. Ježiš sa modlí, aby sme boli uchránení uprostred utrpenia.
Odpustenie našich hriechov
Keď premýšľame o Kristovom diele zmierenia v náš prospech, príliš často myslíme len na to, čo Kristus urobil na kríži. Ale v Levitiku dielo zmierenia zahŕňalo viacero skutočností. Zmierenie bolo procesom, nie len okamihom.
V Levitikus 16 čítame, že Židia zabíjali zviera. Zabíjanie sa konalo vo vonkajšom nádvorí. Potom však nasledoval dôležitý krok. Krvou býka alebo capa bol pokropený zvrchu a spredu vrchnák archy zmluvy. Krv bola prinesená do Svätyne svätých. Levitikus hovorí, že celý tento proces predstavoval zmierenie (v. 16). Zahŕňal zabíjanie a pokropenie krvou.
Možno si pomyslíte: Počkaj. Keď Ježiš visí na kríži, hovorí: „Je dokonané“ (Jn 19:30). A áno, obeta je dokonaná na kríži. Ale on tiež prináša svoju krv pred Boží trón. To, čo dokončil na zemi, predložil v nebi.
Nemali by sme teda oddeľovať Kristovo dielo príhovárania sa od zmierenia, lebo Ježišove prihováranie sa je uplatnením zmierenia. Kristus dosiahol dokonalé zmierenie; teraz uplatňuje jeho výhody. Kríž je platbou; príhovor je prosbou. Jedno sa stalo na zemi, druhé sa vykonáva v nebi. Krv musí byť preliata a krv musí byť prinesená. Ježiš šiel do neba, aby priniesol svoju krv pred Otca.
Pre vás a mňa to znamená, že Ježiš stojí pred Otcom, aby sa modlil – áno, za vašu ochranu a zachovanie, ale aj za oveľa viac. Predložil svoju spravodlivú krv pred Otcom za vaše odpustenie. Keď hrešíte, máte Spravodlivého, ktorý stojí ako váš zákonný zástupca v nebi.
Charles Wesley to krásne vystihol v hymnuse:
Vstaň, duša, vstaň,
Stras viny temný tieň;
Krvavá obeť
Predstupuje v mojom mene;
Pred trónom stojí môj ručiteľ;
Moje meno má vpísané na dlaniach.Päť krvácajúcich rán nesie,
Utrpených na Kalvárii;
Modlitby z nich plynú,
Za mňa volajú stále;
Odpusť mu, ó, odpusť, volajú,
Nech vykúpený nezahynie.
Ježiš sa modlí za vás
Kristova smrť sa nám môže niekedy zdať vzdialená, ale jeho prihováranie sa za nás prináša jeho súcit do vašej prítomnosti. Máš v nebi Obhajcu, ktorý sa za teba prihovára – za tvoju ochranu pred zlom, zachovanie v utrpení a odpustenie hriechov.
Jeho hlas je silnejší ako šepot satana. Jeho modlitby nikdy nezlyhajú. A jeho krv hovorí lepšie slovo ako akékoľvek obvinenie proti tebe.
Práve teraz, aj keď si líhaš odpočívať po dni plnom práce – Ježiš sa za teba modlí.
Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition


