Keď si v týchto dňoch pustíte akýkoľvek futbalový alebo hokejový zápas, pravdepodobne uvidíte reklamy na Tipsport, Fortuna a Doxxbet.
Za posledné štyri roky vzrástol objem športových stávok prostredníctvom aplikácií pre smartfóny na 780 miliárd dolárov, ktoré ročne vsadí 7,3 milióna hráčov denných stávok (štatistika z USA, pozn. red.).
Ako sa máme ako nasledovníci Krista postaviť k tejto novej realite?
Sloboda alebo legalizmus
Ako kresťania vieme, že súčasťou životného cieľa je „s bázňou a chvením“ pracovať na našej spáse (Flp 2:12). Podobne ako pri mnohých iných potenciálne návykových činnostiach, aj v otázke športového stávkovania by sme mali byť veľmi opatrní.
Ako však pripomína R. C. Sproul, musíme si tiež dávať pozor, aby sme neurobili ten „nenápadný krok od vášnivej starostlivosti o zbožnú morálku k legalizmu“. Niektorí kresťania (napríklad John Frame) tvrdia, že hazardné hry môžu byť formou zábavy a že ak sa vykonávajú správne – bez závislosti, plytvania časom, žiadostivosti alebo uctievania osudu -, nie sú problémom.
Pastor Ryan Kelly k témam tohto druhu poznamenáva: „Hriech je to, čo porušuje Božie biblické prikázania, nie naše dodatky a výmysly. Ak sme kresťania riadiaci sa princípom Sola Scriptura, naša myseľ, vôľa a srdce sa riadia výlučne Božou zjavenou vôľou v Písme.“
Keď pristupujete k tejto téme vo svojej vlastnej kresťanskej slobode, dovoľte nám ponúknuť niekoľko vecí na zváženie.
Majiteľ alebo manažér
Jadrom každej otázky týkajúcej sa financií je otázka vlastníctva. Je úplne jasné, že Boh je konečným vlastníkom všetkého, vrátane fyzického (ako sú domy, autá, bankové účty) a metafyzického (ako sú mysle nesúce Boží obraz, tvorivé myšlienky, láska a duše).
Jedným z dôsledkov prvotného hriechu je však ľudská túžba vymeniť poradie Božieho vlastníctva a nášho správcovstva. Snažíme sa nárokovať si prvú pozíciu a odsunúť Boha na druhú. Každá diskusia o športových stávkach musí brať túto ľudskú tendenciu do úvahy.
Hazardné hry nie sú prácou ani investíciou
Boli sme stvorení na obraz Boha Stvoriteľa, a preto nachádzame cieľ a zmysel života, keď sa zapájame do Božej obnovujúcej a tvorivej činnosti. Adam a Eva boli poverení „podmaniť si zem rozšírením obrábanej záhrady za hranice Edenu“, ako hovorí Nancy Guthrieová v knihe Even Better than Eden.
Tim Keller to vyjadruje takto: „Pokračujeme v Božom diele formovania, napĺňania a podmaňovania. Vždy, keď vnášame poriadok do chaosu, vždy, keď vyťahujeme tvorivý potenciál, vždy, keď rozpracúvame a ‘rozvíjame’ stvorenie za hranice, kde bolo, keď sme ho našli, nasledujeme Boží vzor tvorivého kultúrneho rozvoja.“
Hazard však nie je práca.
Namiesto toho hazardné hry priväzujú Bohom dané zdroje k činnosti, ktorá má minimálny prínos a zahŕňa značnú pravdepodobnosť straty. Stávkujúci podstupuje riziko, za ktoré pravdepodobne nedostane kompenzáciu. Športové stávky teda nie sú obnovujúcou alebo tvorivou činnosťou a nezodpovedajú Božiemu starostlivému plánu pre ľudí.
Okrem toho hazardné hry nie sú investovaním.
Ľudia často tvrdia, že hazardné hry sa nelíšia od investovania na burze. To však nie je pravda. Investovanie rozmiestňuje kapitál do firiem, ktoré uplatňujú Bohom danú tvorivosť, ktorá, dúfajme, vedie k spoločnému rozkvetu človeka. Zameriava sa viac na iných a je dlhodobejšie ako stávkovanie. Okrem toho peniaze investované do firiem, ktoré ctia Boha, vedú k obnovujúcej práci.
Práca aj investovanie sú činnosti, ktoré, ak sa vykonávajú správne, prinášajú svetu pridanú hodnotu. Na druhej strane, hazardné hry sú hrou s nulovým výsledkom. Inými slovami, sumy, ktoré niektorí ľudia (víťazi hry a poskytovatelia hry) vyhrali, sa rovnajú spoločným stratám ostatných ľudí (porazených v hre). Hazardné hry ako také nám nepomáhajú priniesť poriadok z chaosu ani posunúť stvorenie ďalej, než kde bolo, keď sme ho našli.
Prehrať viac ako len peniaze
Boh uspokojuje naše fyzické potreby (jedlo a prístrešie) aj psychologické potreby (zmysel života) prostredníctvom práce, ktorú vykonávame. Kniha Prísloví je plná varovaní pred negatívnymi dôsledkami lenivosti, ako napríklad: „Kto obrába svoju pôdu, nasýti sa chlebom, kto sa zháňa za daromnicami, zasýti sa chudobou.“ (Prís 28:19).
Hazardné hry môžu viesť k chudobe financií, ale aj k chudobe zmyslu. Podľa pastora Matta Masona nás Boh stvoril tak, aby sme „ožili v kontexte zmysluplnej práce, ktorá odráža jeho obraz, a aby sa nám darilo ako miniatúrnym tvorcom a miniatúrnym obnoviteľom“.
Športové stávky, ktoré sa nepodobajú na zmysluplnú prácu, takéto rozvíjanie neumožňujú. V skutočnosti je mentalita rýchleho zbohatnutia, ktorá motivuje mnohých ľudí k stávkovaniu, založená na sebectve, ktoré prekrúca zmysel nášho života. Podľa Kellera myslenie na prácu najmä ako na prostriedok sebarealizácie človeka pomaly drví.
Prehrať výhrou
Okrem toho kresťania často prehliadajú dôsledky výhier, najmä veľkých výhier. Niekoľko štúdií dokumentuje víťazov lotérií. Tak ako pri každom inom akademickom výskume je ťažké odlíšiť kultúrne predsudky redaktorov časopisov a iné potenciálne konflikty záujmov, najmä ak je počet štúdií obmedzený.
Jedna štúdia o výhercoch lotérie na Floride však naznačuje, že malí výhercovia (50 000 až 100 000 USD) bankrot skôr len odďaľujú, než aby mu predchádzali. V inej štúdii sa zistilo, že duševné zdravie sa po veľkej výhre v lotérii zhoršuje u osôb s nízkym vzdelaním a nízkou úrovňou finančnej gramotnosti.
U všetkých výhercov sa objavuje miera stresu, pocitu viny, zmätku, izolácie a úzkosti – až taká veľká, že vedci na jej opis vytvorili termín „syndróm náhleho zbohatnutia“.
Ako kresťania naplnení Duchom môžeme športovými stávkami prechádzať s múdrosťou. Pre niektorých to môže byť návykový boj, ktorému sa treba vyhnúť. Pre iných to môže byť zábavný premosťovač. My všetci by sme s ňou mali zaobchádzať múdro a s primeranou opatrnosťou.
Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition