To, čo robí kresťanstvo jedinečným, je naše trvanie na tom, že Božie Slovo od Otca „sa stalo telom“ (Jn 1:14). Ako hovorí Ježiš: „Ja som zostúpil z neba“ (Jn 6:38).
Toto biblické učenie nás však vedie k otázkam, ako napríklad: Ako prišiel Ježiš z neba, ak sa narodil z panny na zemi? Ako sa „Slovo stalo telom“ (Jn 1:14)? Existoval ako večné Slovo a ako človek menom Ježiš?
Táto jedinečná a krásna pravda, že Boží Syn sa stal telom, aby vykúpil naše padlé telo, vyžaduje dôkladné zváženie, aby sme si boli istí, že ho uctievame „v Duchu a v pravde“ (Jn 4:24).
Zámerom tohto krátkeho článku s často kladenými otázkami je pomôcť vám vyriešiť otázky, ktoré môžete mať o tom, čo znamená, že Slovo Boha Otca sa stalo telom (Jn 1:14).
Kto sa narodil zo ženy?
Večný Syn Otca, jediný Pán Ježiš Kristus, pravý Boh z pravého Boha – ten istý sa narodil z panny Márie a trpel pod Pontským Pilátom.
Existoval Pán predtým, ako sa narodil?
Áno, pretože Syn Boží je od vekov Synom Otca, večne splodený pred všetkými časmi (napr. Jn 1:1-2, Jn 1:18; Jn 3:16 atď.).
Takže sa narodil dvakrát?
V istom zmysle áno, pretože Syn je večne splodený Otcom pred všetkými časmi (t. j. večne) a keď prišla „plnosť času“ bol narodený „zo ženy“ v (Ga 4:4).
Čo sa narodilo zo ženy?
Jeden Pán Ježiš Kristus, splodený pred všetkým časom od Otca, sa narodil zo ženy v plnosti času. Presnejšie povedané, telo, ktoré si Slovo vzalo za svoje, bolo utvorené v Máriinom lone.
Ako sa Slovo stalo telom?
Cyril Alexandrijský píše: „Emanuel pochádza z dvoch skutočností, to jest z Božstva a človečenstva. Jediný Pán Ježiš Kristus, ktorý je jediný pravý Syn, je zároveň Bohom i človekom“ („List egyptským mníchom“). Takto je Ježiš Emanuel, čo znamená „Boh s nami“ (Mt 1:23).
Ale ako?
Prostredníctvom hypostatického spojenia oboch prirodzeností v jednej osobe (Cyril Alexandrijský) alebo existenciou v oboch prirodzenostiach (Lev I. Veľký). Slovo hypostáza označuje konkrétnu realitu, ktorou Kristus je. Prirodzenosti sa tu vzťahujú na jeho božstvo a človečenstvo. Kristus je jedna hypostáza z dvoch prirodzeností alebo existuje v dvoch prirodzenostiach.
A Nestorius?
Nestorius učil prosopickú jednotu z dvoch prosopa (osôb), ale popieral hypostatickú, fyzickú alebo ousiálnu jednotu (ousía = “bytosť” alebo “podstata”). Jeho jednota bola jednotou vôle alebo dôstojnosti a prosoponu. Pre Nestória prosopon (zvyčajne prekladané ako „osoba“) znamenalo vonkajšie charakteristiky bytosti. Veril, že každá prirodzenosť má svoju vlastnú hypostázu a prosopon. Tvrdil teda, že z dvoch prosopa (osôb) sa Kristus zjednotil v jednom prosopone (pozri jeho Bazaar of Heracleides).
Je to zlé?
Nestoriova prosopická jednota z dvoch prosopa neuspokojivo vysvetľovala jednotu jedného Pána Ježiša Krista, pretože naznačovala rozdelenie v jednom Pánovi Ježišovi Kristovi. Nevysvetľovalo ani to, ako Slovo posvätilo telo pre naše dobro. Vo veľlej miere Nestorius používal v podstate rovnaké slovo (prosopon) na vysvetlenie toho, čo bolo v Kristovi dve a jedno; týmto vyjadrovaním tak mnohých zmiatoll.
Malo by vás to zaujímať?
Áno, pretože Slovo nemohlo uzdraviť to, čím sa samo nestalo (Gregor Naziánsky). A podľa Irenea a Atanázia Slovo prišlo, aby nás spasilo tým, že samo prijalo telo. Bez toho, aby Slovo prijalo telo za „svoje vlastné“ (Cyril Alexandrijský), nemôžeme povedať, že Boh Syn zomrel za nás na kríži alebo vstal z mŕtvych za nás. Emanuel prišiel, aby nás spasil práve tým, že sa stal telom (Jn 1:14).
Čo by sme teda mali povedať namiesto toho?
Mali by sme hovoriť o hypostatickej alebo osobnej jednote dvoch prirodzeností Krista. Môžeme hovoriť o tejto jednote „z dvoch prirodzeností“, ako to urobil Cyril, aby zdôraznil Kristovu jednotu, alebo povedať „existujúci v dvoch prirodzenostiach“, ako to urobil Lev I. a Chalcedonské vyznanie. Oba spôsoby vyjadrenia sú prijateľné (pozri Anathema 8 z Konštantínopolu II [553 n. l.]).
Znamená „z dvoch prirodzeností“, že sa Kristus mení na tretiu vec?
Nie, pretože jedna hypostáza Slova je jedinou hypostázou alebo osobou týchto prirodzeností. Neexistuje žiadna iná osoba ako Slovo Boha, ktoré je zároveň Bohom aj človekom.
A čo Apolinár?
Apolinár tvrdil, že Slovo Boha sa stalo mysľou človeka osvojeného pri vtelení, čím zmiešal dve Kristove prirodzenosti. Dopustil sa opačného omylu ako Nestorius, ktorý príliš ľahko rozdelil tieto dve prirodzenosti.
Ako môžeme hovoriť o Kristovej jednote bez rozdelenia alebo zmiešania dvoch prirodzeností?
Cyril píše: „Slovo Boha Otca spájame so svätým telom obdareným rozumnou dušou, nevýslovným spôsobom, ktorý presahuje chápanie, bez zmiešania, bez zmeny a bez premeny, a preto vyznávame jedného Syna, Krista a Pána; toho istého jedného Boha a človeka, nie niekoho vedľa niekoho iného, ale jedného a toho istého, ktorý je a je známe, že je obojím“ (Prvý list Cyrila Succenssovi).
Asi o pätnásť rokov neskôr, Chalcedonský koncil (451) nasledoval Cyrila v používaní týchto troch kvalifikácií – bez zmiešania, bez zmeny a bez premeny – ale potom pridal „bez rozdelenia“, aby tento bod posilnil.
Nie je to príliš zložité?
Áno, je. Dôvod, prečo musíme povedať viac než len to, že jeden Pán Kristus sa narodil zo ženy, žil, zomrel a vstal z mŕtvych pre našu spásu, je kvôli zákernej teológii. Niektorí teológovia tvrdili, že veria tomuto základnému učeniu Biblie, ale pridali kvalifikácie, ako to urobil Nestorius alebo Apolinár.
V tomto bode museli ortodoxní kresťania reagovať na toto nesprávne učenie a niekedy zložitým spôsobom ukázať, ako napríklad tvrdenie, že myseľ Logosu bola mysľou osvojeného človeka, porušilo logiku Písma, lebo znamenalo, že uctievame tretiu vec a bránilo Slovu uzdraviť našu ľudskú myseľ, keďže Slovo ju neprijalo.
Apolinár prostredníctvom svojej zložitej teórie o Kristovej jednote znel veľmi ortodoxne a bol presvedčivý, až kým ortodoxní kresťania neodpovedali podrobným vysvetlením, prečo Apolinárov pohľad na Krista nie je správny. To isté platí aj pre Nestoria a mnohých ďalších mysliteľov.
Boh nás volá, aby sme boli „pripravení k obhajobe pred každým, kto by od vás žiadal, aby ste vydali počet z nádeje, ktorú máte“ (1Pt 3:15). To niekedy znamená pochopiť a reagovať na zložité útoky na jednotu Jedného Pána Ježiša Krista, pravého Boha z pravého Boha, ktorý sa pre nás a pre našu spásu narodil z Panny Márie a trpel pod Pontským Pilátom.
Poznámka redaktora: Preložené z anglického jazyka. Zdroj: The Gospel Coalition