Cirkev a služba

Zabudnutý zvyk

Spoločenstvo ako prostriedok Božej milosti

Vymazali sme názov „Spoločenská sála“.

Náš zbor kúpil budovu pred tromi rokmi. „Spoločenská sála“ bol názov, ktorý sme zdedili pre druhú veľkú miestnosť. Nedávno, v procese rekonštrukcie, sme potrebovali formalizovať názov pre každú miestnosť. Na tabuli je teraz napísané: „Kaplnka“.

Slovo spoločenstvo prežíva v mnohých zboroch ťažké časy, podobne ako slovo povzbudzovať — je zbavené svojej sily, pretože sa používa príliš často. Dalo by sa povedať, že je bagatelizované.

Spoločenstvo sme z názvu vyškrtli nie preto, že by biblická realita spoločenstva strácala na význame. Práve naopak. Chceme, aby naša cirkev znovu získala elektrizujúcu realitu spoločenstva v Novej zmluve a aby tento termín nezomieral pomalou smrťou kresťanského zdomácnenia.

Spoločenstvo väčšie ako my

Toto slovo sa nám môže zdať prázdne, ak sme stratili predstavu spoločenstva ako prostriedku milosti,   s cieľom tešiť sa z Ježiša.

To, že máme v kresťanskom živote prostriedky milosti, znamená nejaký cieľ, nejaký zámer. Inými slovami, „prostriedky“, znamenajú prostriedky na dosiahnutie nejakého cieľaProstriedky nie sú cieľom. A ak necháme veľký cieľ nedefinovaný, prídu menšie ciele, ktoré ho nahradia. Menšie ciele, ako napríklad rast. Ani zbožnosť či svätosť nie sú cieľom, hoci sú životne dôležité a vzácne.

Skôr poznávanie a užívanie si samotného Boha v Boho-človeku, Ježišovi Kristovi, je cieľom kresťanského spoločenstva. Konečnou radosťou v každom skutočne kresťanskom zvyku milosti je, ako píše Pavol: „… nekonečne vzácne poznanie Ježiša Krista, svojho Pána“ (F 3:8). „Toto je večný život,“ modlil sa Ježiš — a toto je cieľ prostriedkov Jeho milosti — „aby poznali Teba, jediného pravého Boha, a ktorého si poslal, Ježiša Krista“ (J 17:3). A ako píše J. I. Packer: „Čím silnejšie človek túži po nejakom cieli, tým starostlivejšie a usilovnejšie bude používať prostriedky na jeho dosiahnutie“ (Honouring the People of Godstr. 274).

Z týchto prostriedkov sa často zdôrazňuje Božie slovo a modlitba pre ich kľúčové miesto v kresťanskom živote. Je to tak správne. Ale v dobe individualistického moderného ja si tretí životne dôležitý prostriedok: spoločenstvo, ako zabudnuté prostredné dieťa, vyžaduje väčšiu pozornosť.

Niečo viac ako priateľstvo

Kresťanské spoločenstvo — naše sväté spoločenstvo, ktoré spočíva v účasti na jednom Spasiteľovi, v jednom Duchu a v jednom tele — je oveľa hlbšie ako hry a pohostenie. V Novej zmluve je spoločenstvo menej kresťanským večierkom Super Bowlu, a viac sa podobá samotným hráčom, ktorí sa zhŕkli na ihrisku a rozhodujú o ďalšej hre.

Možno len málokto z nás si uvedomoval, aké dôležité je spoločenstvo ako prostriedok milosti, kým neprišiel COVID. Mnohí nečakane ochabli a niektoré z našich zborov stále pociťujú následky. Máme tendenciu podceňovať, do akej miery je naša duša nasýtená a zostáva zdravá prostredníctvom pravidelných rytmov osobných spoločných bohoslužieb a osobného spoločenstva. Najmä v dobe obrovského technologického pokroku, ktorý nás udržiava v kontakte s tými, ktorí sú nám vzdialení, zatiaľ čo potichu oslabuje väzby s tými najbližšími. Naše zariadenia zvýšili počet našich „priateľov,“ zatiaľ čo naše životy zbavili skutočných priateľstiev z mäsa a kostí.

Novozmluvné spoločenstvo je oveľa hlbšie ako bežné ľudské priateľstvá. V najlepšom prípade sa spoločenstvo skladá z hlboko oddaných vzťahov, teda zo zmluvnej vernosti v dobrom i zlom, cez bolesť, nepríjemnosti a mrzutosti. Toto bolo dlho výzvou pre všetkých, ktorí, keď sa zjednotili, často tak urobili na obranu individuálnych práv, slobôd a nášho osobného úsilia o šťastie.

Boh nám dal jeden druhého

Dvojica textov Listu Židom o spoločenstve ako prostriedku milosti hovorí o výzvach našej generácie. Ako vidíme v Žid 3 a Žid 10, život, zdravie a vytrvalosť v kresťanskej viere sú projektom spoločenstva. Naše srdcia sa zatvrdzujú a naša viera zlyháva, keď sa vzďaľujeme od spoločenstva.

Keď však tvrdohlavo zostávame spojení a prehlbujeme tieto spojenia, nielenže naše vlastné srdcia zostávajú mäkké a naša viera pretrváva, ale zakúšame aj radosť z toho, že sme si navzájom prostriedkami Kristovej milosti. Je úžasné a hlboko uspokojujúce byť ľudskými nástrojmi udržiavajúceho pôsobenia Ducha v Cirkvi. Oba úryvky v Liste Židom nám ukazujú, aký úžitok prináša prijímanie a dávanie milosti v zmluvnom spoločenstve miestneho zboru.

Prvý text by sme mohli vnímať skôr v negatívnom zmysle, ale oba texty fungujú spoločne, pričom druhý je vyslovene pozitívne zameraný.

Dávajte na seba navzájom pozor

V Liste Židom, kapitole 3 autor cituje Ž 95, aby povzbudil svojich čitateľov ku kresťanskej vytrvalosti, a potom sa obracia k tejto bezprostrednej aplikácii na cirkev ako celok, nielen na jednotlivcov:

Hľaďte, bratia, aby nikto z vás nemal zlé a neveriace srdce a neodpadol od živého Boha! Ale napomínajte sa navzájom deň čo deň, dokiaľ sa hovorí: dnes, aby nikoho z vás nezatvrdilo mámenie hriechu. (Žid 3:12-13)

Dávajte pozor, buďte ostražití, starajte sa jeden o druhého — bdejte nad dušou svojho brata, nielen nad svojou. Cirkevné telo ako celok má dávať pozor na niektorých („akýchkoľvek“), ktorých srdce môže ochladnúť. A v stávke je toho veľmi veľa. „Neveriace srdce“ nie je len nešťastné, ale aj zlé. Vedie k odpadnutiu od živého Boha — teda od duchovného života k duchovnej smrti. V Liste Židom sa píše, že preventívne opatrenie alebo náprava je prinajmenšom dvojaká.

Prvým je každodenná bdelosť. Prečo každodenná? No, po prvé, Ž 95 hovorí: „dnes.“ Zajtrajšok nemáme sľúbený. Ak v sebe alebo v bratovi rozpoznáte tvrdosť srdca, riešte ju hneď, dnes. Takéto bdenie nad vlastnou dušou a nad druhými sa musí diať na dennej a týždennej úrovni (a nie mesačnej alebo ročnej). Srdcia sa zatvrdzujú v jemných krokoch, deň po dni, nie naraz. Dobrou správou je, že sa tomu dá predísť a nestane sa to len tak, bez nejakého procesu. Zlou správou je, že tieto jemné kroky môžu byť ťažko rozoznateľné a časom sa môžu nabaľovať. Ale pravidelná pozornosť nás pred tým môže ochrániť. Spoločenstvo je prostriedkom Božej milosti, ktorá prerušuje ochladzovanie nášho srdca.

Druhým dôrazom je sila slov: „napomínajte sa navzájom.“ Toto slovo pre napomínanie (grécky parakaleo) sa v iných kontextoch objavuje ako „potešovať“ alebo „povzbudzovať“ (tak ako v Žid 10:25). Jeho podstatou je myšlienka pomáhať si navzájom slovami — slovami pomoci, ktoré v rôznych kontextoch nadobúdajú rôzne podoby, či už napomínajú tvrdé srdce, utešujú citlivé svedomie, alebo povzbudzujú pokornú vieru. Je to výzva postaviť sa po boku brata alebo sestry vo viere a byť ľudským nástrojom udržiavajúceho pôsobenia Ducha prostredníctvom našich slov.

Inými slovami by sme mohli povedať bojujúcemu kresťanovi: „Počuj Boží hlas v hlase svojho brata!“ A celému telu, ktoré bdie nad niektorými: „Buď Božím hlasom v uchu svojho brata, aby si uchránil jeho srdce pred zatvrdnutím a neverou — aby zostalo mäkké a veriace.“

Povzbudzujte sa navzájom

Druhý text, Žid 10:24-25, rozširuje túto víziu teraz v pozitívnejšom zmysle:

A pozorujme sa vospolok, aby sme sa povzbudzovali k láske a dobrým skutkom. Neopúšťajme svoje zhromaždenia, ako niektorí majú vo zvyku, ale napomínajme sa, a to tým viac, čím viac vidíme, že sa približuje ten deň.

Tak ako v Žid 3 je pozitívny náboj, aby sme prijali pomocné slová, tak Žid 10 obsahuje varovanie pred tým, aby sme „neopúšťali svoje zhromaždenia, ako niektorí majú vo zvyku.“ Tu sú opäť niektorí z Listu Žid 3 (ktorí odpadli), nad ktorými celé telo spoločne bdie a stará sa o nich prostredníctvom služby slov („vzájomne sa povzbudzujú“).

V 10. kapitole Listu Židom je nápadný tento príkaz: „pozorujme sa vospolok, aby sme sa povzbudzovali“ — alebo doslova: „pozorujme sa vospolok, aby sme sa povzbudzovali k láske a dobrým skutkom.“ Predmetom alebo zameraním rozjímania kresťanov je skôr slovo „vospolok“. Pozorujme sa vospolok… Je to osobná výzva a predpokladá, že kresťania sa navzájom poznajú veľmi dobre a do určitej hĺbky, dostatočne na to, aby mohli uvažovať o tom, aké konkrétne slová by mohli byť povolané do služby nielen na inšpiráciu ľudí alebo kresťanov vo všeobecnosti, ale na podnietenie lásky a dobrých skutkov najmä u konkrétnych kresťanov, ktorí zápasia.

Tu sú pomocné slová určené jedným kresťanom na vzbudenie alebo vyprovokovanie kresťanskej náklonnosti a konania u iného kresťana. Ide o dobré provokovanie, nie zlé — nie k hnevu, ale k láske; nie k zlému, ale k dobrému; nie k zatrpknutosti, ale k radosti. A byť Božím hlasom pre svojho brata neznamená len opakovať Písmo, ale poznať svojho brata na jednej strane a byť informovaný Písmom na strane druhej, aby ste potom ako Boží hlas vlastnými slovami hovorili to, čo treba povedať ako prostriedok milosti svojmu bratovi, aby ste ho podnietili k láske a dobrým skutkom.

A nie je bezvýznamné, že v Žid 10:24 sa spomína zhromaždenie („stretnutie“). Spoločné uctievanie je mimoriadne dôležitým prostriedkom milosti v kresťanskom živote, ktorý spája tri základné prvky, ktoré sme si všimli: slovo, modlitbu a spoločenstvo. Všetky tri sa v zhromaždení spájajú. Na týždennej úrovni je to jediný najdôležitejší prostriedok milosti v kresťanskom živote.

Dnešok a každý deň

V kresťanskom živote je dôležitý každý deň. A každá nedeľa je dôležitá svojím rytmom spoločenstva. Udržiavanie seba samých a druhých vo viere si nevyžaduje herkulovské úsilie, ale pravidelnú údržbu. Rutinná ostražitosť, bdenie nad dušami druhých vedie k tomu, že neprichádzame o niektorých ľudí, a máme „o to viac“ milosti, keď očakávame blížiaci sa deň Kristovho návratu.

Spoločenstvo ako nenahraditeľný prostriedok milosti v kresťanskom živote nám ponúka dve neoceniteľné radosti: prijímať Božiu milosť prostredníctvom pomáhajúcich slov iných a dávať jeho milosť iným prostredníctvom našich vlastných slov. Ježiš nás nevyzýva, aby sme sa „držali“ sami, akoby sme nepotrebovali spoločenstvo, ktoré nám dáva. Ale navzájom si pomáhame držať sa a prospievať.

Bez ohľadu na to, či sa „spoločenstvo“ nachádza v názve miestnosti v našom zbore alebo nie, urobíme dobre, ak si túto skutočnosť znovu osvojíme ako dôležitý prostriedok trvalej Božej milosti, a možno o to viac po skúškach posledných rokov.

Poznámka redaktora: Prevzaté z: Chcemviac.com

David Mathis

je šéfredaktorom desiringGod.org, kazateľom a profesorom na teologickom seminári v Minneapolise, USA.