Nezaradené

11. jún

Článok patrí do série každodenných zamyslení nad knihou Exodus s názvom Do zeme zasľúbenia.

Pamätaj na deň sobotného odpočinku, že ho máš svätiť!

Exodus 20:8

Ako je to vlastne? Platia pre kresťana všetky Božie prikázania alebo len deväť z nich? Teda všetky okrem prikázania o sobote? Adventisti, podobne ako Židia, svätia sobotu. Robia tak na základe toho, že siedmy deň je zakotvený v Božom stvoriteľskom poriadku, ktorý je univerzálne platný. Reformátori tiež hovorili o platnosti štvrtého prikázania, ale s tým, že prvotná cirkev zmenila siedmy deň na prvý, sobotu na nedeľu. Preto sa kresťania neschádzajú v sobotu, ale v nedeľu. Reformátori tak z nedele urobili kresťanský sabat.

Podľa Novej zmluvy nariadenie o sobote, podobne ako nariadenia o pokrmoch, obriezke a obetiach, patrí najmä do oblasti rituálneho zákona. Tento rituálny aspekt zákona bol naplnený Kristovou obeťou na kríži a tým aj zrušený. Preto apoštol Pavol hovorí: Nech vás teda nikto nesúdi za jedenie a pitie ani za sviatky, novmesiace, ani za soboty. To sú tiene budúcich vecí… (Kol 2:16-17). Pre morálny aspekt zákona však platí Ježišovo slovo: Neprišiel som zrušiť, ale naplniť (Mt 5:17).

Nová zmluva potvrdzuje platnosť všetkých prikázaní Dekalógu okrem prikázania o sobote. V otázke o sobote ponecháva kresťanovi slobodu: Niekto pokladá určitý deň za dôležitejší ako iný, druhý hodnotí každý deň rovnako. Každý nech je úplne presvedčený o svojom presvedčení (Rim 14:5). Podľa apoštola Pavla sobota nie je záväzné nariadenie, ale otázka osobného názoru a presvedčenia. A ako je to s nedeľou?

Nedeľa nikde nie je v Novej zmluve nazvaná sabatom. Nie je to kresťanský sabat, pre ktorý by platili nejaké obmedzenia, ako to bolo v prípade židovského sabatu. Nedeľa je deň Pánov, ktorý pre kresťanov nebol dňom odpočinku, lebo pôvodne to bol pracovný deň. Preto sa schádzali večer. Nedeľa bola v prvom rade dňom spoločenstva a bohoslužieb. Preto nie je hriech, keď niekto musí pracovať aj v nedeľu. Ale potom si musí nájsť iný deň v týždni na oddych. Lebo podstata štvrtého prikázania je univerzálne platná. (Aj keď ono nepatrí do poriadku spásy, ale do poriadku stvorenia.) Človek potrebuje oddych. A najlepší pomer medzi prácou a oddychom je ten, ktorý určil sám Boh. Teda šesť plus jeden. Pracovať na úkor oddychu sa nevypláca. Na to sa dopláca. A to skôr či neskôr.

Pane, pomôž nám vidieť v tomto prikázaní tvoje veľké dobrodenie pre človeka!


Každodenné zamyslenia sú prevzaté z publikácie DO ZEME ZASĽÚBENIA – úvahy na každý deň.

Ak by ste si chceli zakúpiť tlačenú knihu (10,- €) zamyslení, kontaktujte nás emailom.

Rastislav Betina

je kazateľ a teológ, ktorý miluje a nasleduje Pána Ježiša Krista. Štúdiu a vyučovaniu jeho Slova zasvätil celý svoj život. Jeho poslucháči, alebo čitatelia jeho výkladov proroka Jonáša, Apokalypsy, či knihy Genezis vedia, že ich prednášal a písal učeň Slova (Biblie) a majster slova (komunikácie). K rovnakej vášni Rasťo každoročne povzbudzuje aj ostatných ohlasovateľov Slova na Seminároch o zvestovaní Písma.

Rastislav Betina tiež napísal