Článok patrí do série Ako nám Stará zmluva pomáha rozumieť listu Efezanom.
Na správnej strane Zákona. Ako môžu pohania žiť s výsadou byť Božím ľudom I. Efezanom 4:17-5:20 a Levitikus
Ste pohania, ale nebuďte pohanskí
Ak si pamätáme na tému zahrnutia pohanov do Božieho ľudu, ktorá sa tiahne celým Listom Efezanom, verš 4:17 nás môže dosť zaskočiť. Áno, je úžasné, že veriaci pohanského pôvodu sú teraz zahrnutí do Božieho ľudu, a áno, táto nová situácia je úžasná – Boží príbytok je konečne tam, kde by mal byť, ale, veľmi vás prosím, „nežite už tak, ako žijú pohania v márnosti svojho zmýšľania.” Je úžasné, že pohania sú zahrnutí do Božieho ľudu, to ale neznamená, že by mali ostať úplne nezmenení, keď sa pridávajú k Božiemu ľudu. Veľká výsada byť Božím príbytkom prináša nevyhnutnosť zmeniť svoje správanie.
Jednoduchá otázka starozmluvného Zákona
V tejto chvíli sme už videli viacero odkazov na časti starozmluvného Zákona (pokynov v prvých piatich knihách Biblie). Listy Galaťanom a Kolosanom, ktoré sú v mnohom veľmi podobné Listu Efezanom, jasne hovoria, že poslúchať starozmluvný zákon môže byť nesmierne kontraproduktívne a vlastne úplne protikresťanské, ak sa to robí nesprávne. Oba listy však ukazujú, že existujú aspekty Zákona, ktoré stále platia aj v novozmluvných časoch. List Efezanom, ktorý jasne nenapráva špecifické falošné učenie, prezentuje rovnaké myšlienky, avšak oveľa pozitívnejšie. Hovorí skôr „Ostaňte na správnej strane Zákona“ než „Nechoďte na nesprávnu stranu Zákona.“
Táto otázka rozdeľuje kresťanov celé storočia: Čo zo starozmluvného Zákona platí pre nás dnes, keď už Ježiš prišiel? Najlepšie odpovede na túto otázku sú úplne založené na Novej zmluve a snáď ich niekoľko nájdeme zvážením podobností medzi Efezanom 4:17-5:20 a knihou Levitikus.
Toto sa trochu líši od predošlých prepojení medzi Listom Efezanom a starozmluvnými knihami, pretože tu nemáme očividné citácie alebo obzvlášť výrazné odkazy (hoci pár slabých tam je). Tento oddiel Efezanom ďalej cituje Starú zmluvu, vrátane Žalmov (Ef 4:26) a Izaiáša (Ef 4:30, Ef 5:14, ako sme si ukázali minule), takže vidíme, Stará zmluva formuje to, čo Pavol píše. Na širšej rovine konceptov tu však existuje veľa podobností s knihou Levitikus, ktoré nám pomôžu pochopiť, ako by mal vyzerať zdravý postoj k Zákonu.
Veľmi zjednodušená zvesť a štruktúra knihy Levitikus
Levitikus je úžasná, ale hustá kniha o Božej svätosti, a veľkom probléme a výsade, ktoré prináša jeho prebývanie uprostred jeho ľudu. Je možné získať z knihy Levitikus veľa v podstate len jej čítaním ako dlhého zoznamu Božích náročných požiadaviek (ktoré sú ale oprávnené, vzhľadom na to, kým je). Ešte viac sa však dá získať, keď si v knihe všimneme istý vývoj. V knihe Levitikus je viacero momentov, ktoré jej napätie posúvajú vpred a pri ktorých sa mení druh Božích požiadaviek.
Kvôli stručnosti to veľmi zjednodušíme: Levitikus 16 je nesmierne dôležitá kapitola. Je to kapitola, ktorou začína Deň zmierenia, výročná oslava, vďaka ktorej mohla Božia prítomnosť ostať uprostred jeho ľudu, napriek ich ne-svätosti a nečistote. Patrilo k nej obetovanie dvoch capov, vrátane capa pre „Azazela“, ktorý symbolicky prevzal hriech celého ľudu a potom bol ponechaný odísť do púšte a odniesť hriech mimo tábora.
Veľmi zjednodušene môžeme Levitikus rozdeliť na dve časti: pred Dňom zmierenia a po Dni zmierenia. V Levitikus 1-15, pred Dňom zmierenia, je veľa nariadení o obetiach a obetách (napríklad zvierat alebo obilia). Ony predstavovali spôsob, ako sa Boží ľud mohol dostať do Božej prítomnosti, a ak všetko šlo dobre, dať si s ním rodinné jedlo. Je tam veľa pravidiel o tom, ako ľudia môžu byť dostatočne rituálne čistí na to, aby mohli vôbec uvažovať o priblížení sa k Božej prítomnosti, aby priniesli obetu. Veľký dôraz sa kladie na to, ako sa ľudia môžu rituálne očistiť, aby boli v prijateľnom stave (a vyhli sa zopakovaniu Levitikus 10!).
Po Levitikus 16 sa však dôraz mierne mení. Božia prítomnosť uprostred jeho ľudu je naďalej dôležitá, ale pridáva sa tu vízia, aby nie len Boží ľud mohol k vojsť k Bohu a tráviť s ním čas, ale taktiež, aby celý ľud bol dostatočne svätý na to, aby Boh mohol vyjsť von. V Levitikus 26:12 Boh hovorí, že ak Izrael bude svätý, „Budem chodiť medzi vami, budem vaším Bohom a vy budete mojím ľudom.” Boh, ktorý sa prechádza medzi svojím ľudom, je podobné vyjadrenie ako to, ktoré čítame o Záhrade v Edene pred Pádom. Boh ukazuje svojmu ľudu spôsob, akým môže byť miestom jeho prebývania celé zhromaždenie a nie len malý stan uprostred nich.
Motívy z Listu Efezanom v druhej polovici Levitikus
Tento konečný cieľ veľmi pripomína List Efezanom. Boh prichádza, aby prebýval vo svojom ľude. Zarážajúce na tom je, že spôsob, ktorým sa to podľa Levitikus môže stať, tiež veľmi pripomína List Efezanom.
Presne tie veci, ktoré majú pohania robiť teraz, keď sa stali súčasťou Božieho príbytku v Efezanom 4:17-5:20, sú taktiež presne tie veci, ktoré Boh povoláva robiť svoj ľud v druhej časti Levitikus. Nemá to nič spoločné s obetovaním zvierat alebo obilia, a nič s rituálnou čistotou: to by znamenalo návrat k systémom Zákona, ktoré boli zrušené (pozri Ef 2:15) a návrat do obdobia, keď Božia prítomnosť bola iba na jednom fyzickom mieste uprostred jednej skupiny ľudí. Namiesto toho to súvisí so vzťahovou čistotou, ktorá umožní Bohu postaviť svoj živý chrám v ľuďoch. Táto vzťahová čistota sa týka vzťahu s Bohom aj vzťahov s inými členmi jeho ľudu.
Dve hlavné kategórie, na ktorých Bohu zrejme záleží najviac v druhej polovici Levitikus, keď dáva pokyny celému ľudu (na rozdiel od napríklad špecifických pokynov pre kňazov), sa týkajú vzájomnej lásky (napr. Levitikus 19) a odmietania modloslužby (napr. Levitikus 17), vrátane dobových modloslužobných praktík, ako sú napríklad rôzny druhy sexuálnej nemravnosti (napr. Levitikus 18 a Levitikus 20).
Takže keď Pavol hovorí „nežite už tak, ako žijú pohania…,” neprekvapí nás, že to znie podobne ako Levitikus 18:3-4: „Nesmiete sa správať tak, ako to robia v Egypte, kde ste bývali; ani nerobte tak, ako robia v Kanaáne, do ktorého vás vediem, ani sa nesprávajte podľa ich ustanovení. Budete sa správať podľa mojich príkazov a budete zachovávať moje ustanovenia. Podľa nich sa budete správať, lebo ja som Hospodin, váš Boh.“
Oblasti zmien pre pohanov v Božej komunite
Potom, čo Pavol uviedol svoj nadpis „Nežite už tak, ako žijú pohania“ v Efezanom 4:17-24, podrobnejšie rozoberá, čo tým myslí. Najprv sa zameriava na to, čo to znamená pre ich vzájomný vzťah v Efezanom 4:25-5:2. Stavia do kontrastu nesprávny, bývalý spôsob, akým žili (napríklad faloš, krádež a hnev) a predstavuje lepší spôsob, ako žiť, na základe dobrej správy, ktorú zase ohlasoval v Efezanom 1-3 (pozri napr. Ef 4:32). Tento lepší spôsob sa podobá na niektoré časti Levitikus 19, napríklad verše Levitikus 19:11 a Levitikus 19:17-18.
Po druhé, od Efezanom 5:3-20* Pavol rieši, aké spôsoby modloslužby by Boží ľud mal odmietať. Teraz, keď sa stali Božím príbytkom, je absolútne neprijateľné, aby naďalej pokračovali v praktikách uctievačov modiel. Do tejto kategórie patrí opilstvo (Ef 5:18) a sexuálna nemravnosť (Ef 5:3), ktorá je v Levitikus 18, Levitikus 19:29 a Levitikus 20 veľmi výraznou témou. Zaujímavou na tomto oddiele je alternatíva k modloslužobnému životu. Okrem rôznych spôsobov, ako povedať „vyhýbajte sa zlým veciam“ (napríklad odhaľovaním zla/modloslužby vo svojom vlastnom živote, ako je to v Ef 5:8-14), zdá sa, že hlavnou pozitívnou alternatívou je byť vďačný (Ef 5:4 a Ef 5:20). Mocný spôsob, ako môžeme odporovať lákaniu iných bohov, ako sa môžeme vyhýbať vábeniu proti-božského sveta okolo nás, a alkoholu a sexu, ktoré vyzerajú o toľko lepšie, je pestovať vďačnosť za dobro evanjelia, ktoré bolo zjavené, a do ktorého môžu byť zahrnuté všetky národy.
Ak pravidelne ďakujeme Bohu za to, že môžeme byť súčasťou jeho nového príbytku, pomôže nám to žiť v tomto svete po Dni zmierenia, nechodiť po cestách pohanov a ostať na správnej strane Zákona.
*Tento oddiel v skutočnosti nekončí v Efezanom 5:20. Skôr treba považovať za veľký oddiel časť Efezanom 4:17až po Efezanom 6:9. Od Efezanom 5:21 však Pavol začína používať mierne odlišný princíp zo Zákona, preto sa tomu venuje zvlášť ďalší článok.
Poznámka redaktora: Podkladom pre napísanie článku bol blog Barneyho WOLSTENHOLMA.