Článok patrí do série každodenných zamyslení z Lukášovho evanjelia s názvom … a začali sa radovať.
Keď ho odvádzali, zastavili istého Šimona z Cyrény, ktorý sa vracal z poľa, a položili naňho kríž, aby ho niesol za Ježišom. Nasledoval ho veľký zástup ľudu i žien, ktoré nad ním kvílili a oplakávali ho. Ježiš sa obrátil k ženám a povedal: Dcéry jeruzalemské, neplačte nado mnou, ale radšej plačte samy nad sebou a nad svojimi deťmi, lebo hľa, prichádzajú dni, v ktorých sa bude vravieť: Blahoslavené neplodné, loná, čo nerodili, a prsia, čo nepridájali. Vtedy začnú hovoriť vrchom: Padnite na nás, a kopcom: Prikryte nás! Veď ak toto robia so zeleným stromom, čo sa bude diať so suchým?
Lukáš 23: 26 – 31
Aký pamätný deň pre Šimona z Cyrény! Keď Ježiš vyzýval k nasledovaniu, hovoril: Kto chce ísť za mnou, nech zaprie sám seba, vezme svoj kríž a nasleduje ma (Mk 8:34). Šimon je prvý, kto nesie kríž a ide za Ježišom. Robí tak doslova, prinútený rímskymi vojakmi. Je to zároveň názorná ukážka, čo vlastne znamená vziať svoj kríž a nasledovať Ježiša. Znamená to ísť na miesto popravy, kde má zomrieť naše ja. Nie raz, ale denne. Ono si totiž nič iné nezaslúži.
Ježiša na jeho ceste na popravisko sprevádza veľký zástup ľudu i žien, ktoré nad ním kvílili a oplakávali ho. Aspoň niekto sa nájde, kto oplače Ježiša. A predsa On ľútosť týchto žien odmietne. Prečo? Pretože ony nemajú ľutovať jeho, ale seba: Dcéry jeruzalemské, neplačte nado mnou, ale radšej plačte samy nad sebou a nad svojimi deťmi. Jeruzalem ide v ústrety Božiemu súdu. V súvislosti s ním Ježiš vysloví strašné blahoslavenstvo: Blahoslavené neplodné, loná, čo nerodili, a prsia, čo nepridájali. Byť neplodnou bolo hanbou, potupou, trestom.
Dovtedy platilo: Blahoslavená, ktorá porodila! Čo to budú za dni, v ktorých bude platiť opak? Počas obliehania Jeruzalema Rimanmi v meste vypukol taký hlad, že matky jedli telá vlastných detí. Vtedy bolo lepšie deti nemať ako mať. Dokonca vtedy bude lepšie nežiť ako byť nažive: Vtedy začnú hovoriť vrchom: Padnite na nás, a kopcom: Prikryte nás! Ľudia si budú priať smrť. Veď ak toto robia so zeleným stromom, čo sa bude diať so suchým? Ak Rimania takto kruto zaobchádzajú s nevinným Ježišom, čo potom môžu čakať tí, ktorí sú suchým drevom, zrelým pre oheň Božieho súdu?!
Prečo prišiel Boží súd na Jeruzalem? Pretože mesto nerobilo pokánie. Ježiš musel zaplakať nad mestom, ktoré nechcelo plakať nad sebou (Lk 19:41). Kto nechce plakať nad sebou, nad svojimi hriechmi, stane sa prípadom na zaplakanie. A čo horšie, stane sa predmetom Božieho súdu.
Pane, daruj nám milosť ku pokániu!

Každodenné zamyslenia sú prevzaté z publikácie . . . A ZAČALI SA RADOVAŤ – úvahy na každý deň vydanej v roku 2022.
Ak by ste si chceli zakúpiť tlačenú knihu (10,- €) zamyslení, kontaktujte nás emailom.